We tellen af! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu We tellen af! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

We tellen af!

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

09 April 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

De laatste keer dat ik een bericht neerzette, was ik ziek en had ik haast geen energie. Gelukkig is dat snel overgegaan en heb ik nog genoten van mijn laatste dagen Tumaini!

Het onderwijs in Tanzania is bedroevend slecht. Mama Dee heeft me wel eens een aantal kranten gegeven, met de vraag of ik alle berichten over het onderwijs wilde uitknippen. Wat er in de krant staat is best schokkend. Maar een klein procent van de kinderen gaat naar de middelbare school en veel kinderen halen de basisschool nog eens niet.
Daarom staat onderwijs bij Tumaini hoog in het vaandel. Dit betekent geen volledige vakantie voor de kids, maar extra lessen in de ochtend. Bij Tumaini zijn 3 leerkrachten in dienst, ze hebben echter 1 lerares moeten ontslaan omdat ze lijfstraffen gaf aan de kinderen als ze een antwoord niet wisten. Dit betekent dat er 1 groep zonder leerkracht kwam te zitten. Dit waren Mary & Anna, aan de vrijwilligers de taak om ze les te geven. Ook de kinderen die in groep 5 zaten, hoefde niet naar school, maar ook zij moesten extra les krijgen. Dit betekende voor de vrijwilligers, veel lesgeven en proberen er iets van te maken.
Gelukkig mag ik Mary & Anna (2 meiden van 16 & 18) lesgeven in wiskunde voor 2,5 uur per dag. Het zijn super lieve meiden, maar wiskunde hebben zij niet uitgevonden. Het is veel herhalen en langzaam door de stof heengaan. Ze moeten breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Voor mij ook alweer een lange tijd geleden dus voor mij ook een goede opfrissing. Na een paar dagen hebben ze het door en dat is een hele opluchting.

In de middag geef ik nog steeds Antony les. Op een dag zei hij dat hij een liedje voor me wilde zingen om me te bedanken. Ik vroeg of ik het mocht filmen om het thuis te laten zien. Dat was voor hem een hele eer, dus ging ik mijn camera halen. Toen ik terugliep naar het weeshuis, met mijn camera, vroeg Mary me wat ik ermee ging doen. Ik legde het haar uit en vroeg of zij misschien ook iets wilde zeggen. Een grap, iets over zichzelf of weet ik veel wat. Ik zette de camera aan en ze pakte mijn hand en begon wat te zeggen: ‘Thank you for teaching me mathematics, I understand you and I love you.’
Ik had dit niet zien aankomen en met moeite kon ik mijn tranen binnenhouden.
Antony besloot om een aparte versie van Ave Maria voor me te zingen. Hij danste erbij en het was super schattig om te zien. Video’s zullen volgen!

Vorige week zaterdag zijn pa & ma gearriveerd in Tumaini. Jaja, Mama Mia is in Afrika! Helaas was het weer niet zo goed en hebben we veel binnen spelletjes gedaan. De kinderen waren heel nieuwsgierig om mijn ouders te ontmoeten. Grappig om te zien, hoe verlegen ze dan kunnen zijn. Sommige kinderen trekken naar ons pa & ma toe, die ik totaal niet verwachtte. Goed om te zien dat zelfs het meeste verlegen jongetje van Tumaini spelletjes mee gaat spelen.

Op dinsdag zijn we op safari gegaan, met Simon onze gids. Het eerste park waar we naar toe zouden gaan, was helaas gesloten omdat er veel regen was gevallen en het park vernield had. Eerste dag maar een bezoek aan een bananenplantage gedaan. Met als toetje het proeven van bananenbier… Wat een smerig goedje.
Dag 2,3, & 4 zijn we in de Serengeti. Een ontzettend mooi park met veel mooie beesten. We zien alles, behalve een mannetjes leeuw en de neushoorn. We hebben geluk met sommige beesten. Een luipaard loopt recht voor onze auto, er liggen 16 leeuwen langs de kant van de weg op nog 2 meter afstand en we komen vast in de modder te zitten tussen de olifanten. Mama Mia zag dit echter niet als geluk, maar bij een echte safari moet je toch wat meemaken.
Dag 5 gaan we naar de Ngorongoro krater. Totaal verschillend van de Serengeti, maar ontzettend mooi. Simon spot de neushoorn op meters afstand, voor ons konden het net zo goed stenen zijn. Na een tijdje gingen de stenen echter bewegen dus Simon had gelijk, 2 neushoorns! Nu nog de mannetjes leeuw en niet veel later spot mijn pa de leeuw. Een eindje verder zitten 6 leeuwen uit te rusten waaronder nog meer mannetjes leeuwen. Ze hebben net gegeten en aan het afkoelen. Één van de leeuwen besluit de schaduw op te zoeken naast onze auto. Dit was echt gaaf om te zien! Je kon de leeuw ruiken en horen en wat een super mooi beest was dat!
Big five gezien dus onze safari was een succes!

Daarna nog 2 dagen Tumaini gehad. We hebben veel tijd doorgebracht met de kids en ze meegenomen voor een ijsje. We hebben ook Mama Dee en Oddo mee uit eten genomen. Het zijn zo’n lieve mensen met een ontzettend goed hart! Het eten was gezellig en we hebben veel met elkaar kunnen delen.

Iets typisch Tanzaniaans is de ‘Sambossa’. Een triangel van deeg, gevuld met vlees en groenten. Een goed alternatief voor de loempia. Oddo heeft aan de Mama’s gevraagd of ze dit klaar willen maken voor ons laatste avondmaal in Tumaini, zodat wij kunnen zien hoe het gemaakt wordt. Want één ding is zeker, we blijven geld inzamelen voor Tumaini!
De ‘Sambossa’s’ zijn heerlijk, alleen veel werk om te maken. Dus Mirthe en Tante Rieky wie weet dat we jullie hulp weer een keer nodig hebben! (hahaha)
Na het eten worden we nog bedankt door Oddo, Mama Dee & de kids. We krijgen allemaal een cadeautje. Ons mam & ik een jurk en ons pap een blouse. Het is ontzettend lief en voordat de kids naar bed gaan, geven ze ons allemaal een knuffel. Het is moeilijk om de tranen te bedwingen, maar het is goed gelukt.

Ik ben blij dat ik bij Tumaini ben geweest, maar denk dat jullie dat allemaal wel weten! En wat ik ook zeker weet is dat ik weer terugkom naar deze geweldige plek! Zelfs mijn mama is een beetje verliefd geworden op deze kindjes dus ooit wordt zij ook nog wel een wereldreiziger;-)

Nu zitten we lekker aan het strand in Dar Es Salaam om 3 dagen even helemaal niets te doen. Vrijdag thuis en we hebben al gezien dat het weer dan beter wordt. Dus ja, Mama Mia zal de zon meebrengen!

Kwaheri,

Kris

  • 09 April 2013 - 12:44

    Henri En Nel:

    Hoi Fans,

    Leuk om nog een bericht van jullie te krijgen, we hadden het er gisteren nog over gehad.
    We wensen jullie nog een fijne week toe en dan horen we maandag de rest van jullie ervaringen.
    ( wij gaan nu donateuren, ook leuk!!!!????)

    Heel veel groetjes , nog een fijne tijd en weer veiliog thuis!
    Henri en Nel

  • 09 April 2013 - 13:20

    Mirthe:

    Hee papa, mama mia en kris!

    Leuk om te lezen dat jullie aan het genieten zijn en dat het allemaal een groot succes is geworden! :) mooi dat jullie allemaal in zo'n korte tijd een sterke band op kunnen bouwen met vreemde mensen in een vreemd land, en super dat je ze daar vooruit blijft helpen! Ik ga jullie daar ook weer zeker bij helpen, dus je weet me te vinden he! ;) geniet nog van het strand en tot komend weekend! :)

    Xx Mirthe

  • 09 April 2013 - 13:20

    Astrid:

    Ha, Kris, Mia en Wil

    Heel leuk om wat van jullie te lezen! Het is heerlijk genieten van al het moois daar in de natuur! Whow vlakbij leeuwen en andere wilde dieren, best wel spannend maar supergaaf lijkt me. En wat lief dat er voor jouw gezongen is! Altijd fijn als je waardering krijgt voor wat je doet. Geniet nog maar lekker van de komende dagen. Hier is het niet meer zo koud gelukkig. Vanavond op pad voor de harmonie, het gaat allemaal door hier. En we vinden het wel weer fijn dat je terug komt..... we hebben je best wel een beetje gemist.
    Veel plezier nog!

    Groetjes, Astrid en Fam.

  • 09 April 2013 - 13:31

    Hein Saskia Vera Simon Hanne:

    Geniet nog van jullie laatste dagen daar. We komen je graag snel bezoeken voor een live verslag.

    Groetjes.

  • 09 April 2013 - 13:34

    Thea:

    He Kris.
    Keifijn dat je zo je reis af kunt af sluiten. Want je moet de Big Five gezien hebben toch?
    Leuk om je straks weer te zien op de repetities. Geniet nog van de laatste dagen daar.
    En het is geweldig dat je het zo naar je zin hebt gehad dat je nu al weet dat je zeker weer terug wilt.
    Je kunt terug kijken op een mooie ervaring. Jij hebt het in ieder geval geweldig gedaan! Wie had dat in het begin verwacht ha ha ha.
    Doe mama Mia en papa Wil heel veel groetjes van ons en inderdaad we zullen blij zijn met wat zon.
    En als jullie mam iets belooft dan doet ze het ook. Dus Mia kom maar op met die zon!!!!
    Nog een goede raad: Kijken jullie maar heel goed uit dat jullie niet terug komen net als Christ, zo rood als een kreeft!!!! Want de zon is sterk daar!!
    Wij wensen jullie een hele goede terugvlucht en tot snel maar weer!

    Heel veel liefs en een dikke knuffel van Thea en Christ natuurlijk

  • 09 April 2013 - 14:06

    Ome Cees:

    dag Kris,
    best ontroerend hoe jij de afgelopen dagen min of meer met zoveel emotie,s afscheid neemt van de kinderen die je daar hebt ontmoet. ik weet zeker dat je met een tevreden gevoel terug keert naar Nederland.
    geniet er nog enkele dagen van samen met je vader en moeder, behouden terug reis en dan zien we je binnenkort weer bij ons in de buurt !

    groetjes ome Cees

  • 09 April 2013 - 14:35

    Sonja:

    Ha Kris, (en mia en Wil) Wat een geweldige tijd heb je gehad en wat mooi om dit ( nu) samen met je pa en ma af te sluiten! Geniet samen nog een paar dagen en die zon, daar houden we Mia aan!
    Groetjes, Sonja en co.

  • 09 April 2013 - 15:25

    Marian Wenting:

    hoi Kris.

    in een woord geweldig wat jij voor elkaar gekregen hebt. ik heb met kippenvel op mijn armen je verhaal weer gelezen. Wat goed dat je deze mensen blijft helpen.
    Verder sluit ik me helemaal aan bij de rest van de verhalen die er al geschreven staan.
    Fijn dat Mama Mia en Papa Wil er ook zo van genieten.
    ik wens jullie met zijn drietjes een veilige terug reis en tot ziens.
    Ik heb erg genoten van je verhalen, bedankt hiervoor.

    groetjes uit Hulsel

  • 09 April 2013 - 20:57

    Kirsten:

    Wauw Kris, wat een ontroerend verhaal. Je hebt echt fantastische dingen gedaan daar! En goed om te horen dat je je blijvend gaat inzetten! Super! Tot gauw (maandag hoop ik). En maak je niet ongerust; wij doen die donateursactie met alle liefde en plezier hoor... ;-( liefs Kirsten (natuurlijk ook van Karel)

  • 09 April 2013 - 22:14

    Tante Rieky:

    Hallo Kris, Mia en Wil,
    Jullie hebben een mooie tijd gehad samen, geniet van jullie laatste dagen en, dan weer fijn thuis.
    Kris je weet het, we gaan van alles maken, om jou weer met wat op zak, terug te zien gaan.
    Mijn hulp heb je alvast.
    Groetjes en tot snel ziens.
    Tante Rieky en Ome Henri

  • 10 April 2013 - 11:12

    Louis En Ludy Van Moll:

    Hoi Kris, paps en mams.
    Mooi verhaal van de safari, een geweldige belevenis. Nu nog even bruin bakken en dan weer op weg naar het wat koudere Eersel. Zie je later weer en gaan dan voor het hele verhaal wel even bijkletsen, goede vliegreis naar Nederland en tot ziens. Wij gaan nu voor de harmonie geld verzamelen op de Hees
    Tot ziens en de groeten aan paps en mams,
    Louis en Ludy

  • 10 April 2013 - 16:52

    Gerry:

    Hoi

    We hopen dat jullie nog heerlijk hebben kunnen genieten voordat je weer in het vliegtuig stapt.
    En ja Kris supertrots zijn we op je, maar dat heb je wel begrepen denk ik als je al de verhaaltjes leest.
    Goede reis terug naar Eersel en we spreken jullie nog.
    Groetjes Mart, Gerry en Rob

  • 10 April 2013 - 17:22

    Fleur:

    Nou, verheug je er op... De yoghurt staat in de koelkast :-S

  • 12 April 2013 - 20:03

    Edgar:

    Kris &
    - Mia, Wil
    Welkom terug; Kris goed gedaan, mooi en zee leerrijk avontuur/ervaring, laat het op je in werken,
    het zal je rijk maken en voor de toekomst helpen.
    Geniet van het voorjaar in Nederland, het gaat beginnen
    grt
    Edgar, Miriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 689
Totaal aantal bezoekers 18555

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: