Terug in Tumaini - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Terug in Tumaini - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Terug in Tumaini

Door: Kris

Blijf op de hoogte en volg Kris

13 December 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

De eerste week zit er alweer bijna op. En het is weer voorbij gevlogen!
Vrijdagnacht ben ik vertrokken naar Tanzania. Na Brussel – Amsterdam – Kilimanjaro kwam ik om 21.00 aan in Tanzania! Het was lekker warm en gelukkig kon ik snel doorlopen bij de VISA check. Toen ik eenmaal mijn koffers had gepakt, stonden Mama Dee, Oddo, Liadi en Harriri me op te wachten. Na veel knuffels zijn we de auto ingestapt naar Tumaini! Alle andere kids lagen al te slapen, dus heb ik kennis gemaakt met de andere vrijwilligers. Het is er op dit moment enorm druk. Er zijn maar liefst 10 vrijwilligers en ik moet zeggen, dat is wel enorm wennen. Er is altijd veel geluid en privacy heb je niet. Ook is er geen stromend water en hebben we ook al een aantal keren zonder stroom gezeten.

De volgende dag ben ik naar de kids gegaan. Ze kende me nog en heb veel met ze geknuffeld. Een aantal zijn een stuk gegroeid, maar gelukkig zijn ze niet veel veranderd. De eerste 2 dagen heb ik veel met ze gespeeld, helaas heeft het veel geregend waardoor we niet naar buiten konden.
Maandag was het Independent Day. Er werd aan ons gevraagd of we mee wilde naar een soort van mis. Met alle vrijwilligers zijn we er naar toe gegaan, maar het was enorm saai en duurde ontzettend lang. Gelukkig vonden de kinderen het leuk en hebben we daarna lekker eten gekregen. In de avond was het feest en er was ook nog een jarige.

Vanaf dinsdag ben ik begonnen met ‘werken’. Alle kinderen krijgen in de ochtend bijles om ze klaar te stomen voor het volgend schooljaar. Samen met de vrijwilligers moeten we een aantal kinderen lesgeven. Dit gaat voornamelijk om de vakken wiskunde en Engels. Omdat het eigenlijk vakantie is, proberen we er iets leuks van te maken en spelen we voornamelijk spelletjes waar ze toch iets van leren. Deze week en volgende week hebben de kinderen nog school in de ochtend en in de week van kerst zijn ze vrij. De kinderen verheugen zich er nu al op dus het zal vast een leuk feest worden.

In de middag zijn we nu bezig met het controleren van de schoolkleren. Alle kinderen moeten hun kleren laten zien en als ze goed zijn, mogen ze ze houden, zo niet dan krijgen ze andere. Ik kan jullie vertellen, dit gaat een hele klus worden! Voor 8 kinderen zijn we maar liefst 3 uur bezig geweest! De kleren worden werkelijk overal vandaan gehaald, waar ik het bestaan nog niet eens van af wist. Alle kleren controleren gaat een belangrijk taak worden en daar zal ik me de komende 2 weken wel mee bezig houden.

Ook heb ik samen met Tine, een vrijwilligster uit België, de ogen van de kinderen gecontroleerd. De meeste kinderen hebben goede ogen en kunnen bijna alles lezen, echter zijn er wel kinderen met problemen. Voor deze kinderen proberen we iets te regelen zodat ze een bril krijgen en minder last van hun ogen hebben. Dit was enorm grappig om te doen, met materiaal dat ze vroeger gebruikte probeerde we erachter te komen welke sterkte ze nodig hadden.

Dan is er nog het eten…. Wat zal ik daar over zeggen.. De maaltijden zijn nog bijna hetzelfde als aan het begin van het jaar en toen was ik er behoorlijk klaar mee.. Nu ik al het eten weer proef, word ik er niet echt enorm enthousiast van. Voornamelijk de bruine bonen zijn moeilijk weg te krijgen, maar dit mag de pret niet drukken!;)
Ook is er geen stromend water, dit is blijkbaar al een maand dus douchen gebeurd met een emmer water en een bakje om je nat te maken. Het water is heel schaars en moet overal vandaan worden gehaald. Dit is een groot probleem op dit moment in Tumaini.
Het weer is hier goed, alleen regent het veel. De temperatuur is goed uit te houden, maar echt bruin zal ik niet worden.
Helaas heb ik wel last van bijwerkingen van de malaria tabletten. Ik praat blijkbaar veel in mijn slaap en kan moeilijk in slaap komen. Ik merk ook dat ik niet goed slaap en ben daardoor al vroeg op de avond moe of slaap in de middag eventjes. Mijn kamergenoten zijn niet heel blij met me! Laatst heb ik in het midden van de nacht geroepen: ‘Let’s have a party!’. Ze moesten er gelukkig enorm om lachen en het gebeurt gelukkig ook maar één keer in de nacht!

Helaas is er ook slecht nieuws. Antony, een jongen die ik 2 maanden heb geholpen met school, heeft helaas Tumaini moeten verlaten. Hij werd een gevaar voor de andere kinderen omdat hij enorm agressief is en vaak het verschil niet ziet tussen goed en slecht. Ik heb hem altijd ervaren als een super lieve jongen die alleen veel woede problemen heeft door wat hij mee heeft gemaakt in het begin van zijn leven. Tumaini zal hem wel blijven steunen en het schoolgeld betalen, alleen slaapt hij hier niet meer. Hij mag wel terugkomen na school en hier spelen of bijles krijgen. Hopelijk is dit het beste voor hem en krijgt hij zelf ook wat rust.

Over 2 weken ben ik alweer thuis.. Wat vliegt de tijd toch weer!

Tot de volgende!

Kris

  • 13 December 2013 - 15:01

    Ome Cees:

    hoi Kris,
    wat leuk dat je weer in Tanzania bent, ik vind het leuk om jou avonturen te volgen, geniet ervan !
    we spreken elkaar wel bij de nieuwjaars borrel.
    groetjes ome Cees

  • 13 December 2013 - 15:54

    Astrid:

    Hoi Kris,

    Alweer een week in Tumaini! Het gaat idd. rap! Fijn dat je het er weer goed naar je zin hebt. En lastig dat er geen stromend water is. Dat is iets wat we ons hier niet voor kunnen stellen....En dan zelf de ogen van de kinderen controleren, en proberen er achter te komen of ze een brilletje nodig hebben en met welke sterkte...maar al met al toch goed dat het gebeurt en dat de kinderen onderwijs krijgen want dat is toch wel belangrijk. Leuk om weer een verslag van je te lezen! En veel succes, en de groeten voor mamma Dee, Oddo en de kinderen!

    Groetjes, Astrid en familie.

  • 13 December 2013 - 19:46

    Wendy:

    Heey Kris!
    Leuk een berichtje uit het verre Tumaini.
    Ik heb echt bewondering voor je. Ik zou het graag zelf ook willen doen als ik wist dat ik een fatsoenlijke kamer had mét stromend water én airco ( haha, erg hè)
    Volgende inzamelingsactie worden kinderbrilletjes?
    Probeer eens te douchen tijdens een regenbui ;-)
    We wachten op een volgend berichtje, HOUDOE!

  • 13 December 2013 - 21:38

    Henri En Nel:

    Hoi Kris,

    Leuk om weer wat van je te horen, nog veel succes en geniet ervan want zoals jezelf zegt de tijd vliegt.

    Nog een fijne tijd met de kindjes en vrijwilligers en een gezellige kerst in Tanzania.
    Groetjes en tot ziens.

  • 13 December 2013 - 22:16

    Mirthe:

    Jeej! Weer een berichtje uit Tumaini :) super fijn dat de kinderen je nog herkennen, alsof je nooit weg geweest bent he.. Jammer van het stromend water en het eten, maar dat overleef je wel, zeker als je over 2 weken een fantastische kerst hebt gehad! Geniet ervan en doe je best daar!

    Xx Mirthe

  • 13 December 2013 - 23:22

    Mieke Geurtzen:

    Hoi Kris, leuk om je verslag te lezen. Grappig dat je nu ook al opticiën bent

  • 13 December 2013 - 23:22

    Mieke Geurtzen:

    Hoi Kris, leuk om je verslag te lezen. Grappig dat je nu ook al opticiën bent

  • 14 December 2013 - 15:33

    Thea:

    HOI KRIS

    GENIET ER NOG VAN DE LAATSTE TWEE WEKEN.
    VOOR DAT JE HET WEET ZIT JE AAN DE NIEUWJAARSBORREL!
    DAT JIJ HEEL GOED WERK DOET WISTEN WE NATUURLIJK AL LANG.
    MOETEN WE DE VOLGENDE LOEMPIAS AL WEER BIJ JE BESTELLEN???
    ZE KUNNEN JOU DAAR ECHT NIET MISSEN HOOR.
    VEEL LIEFS EN FIJNE KERSTDAGEN.
    TOT BIJ DE HARMONIE NA NIEUWJAAR!
    LIEFS THEA EN OOK VAN CHRIST xxx



  • 14 December 2013 - 21:28

    Frank:

    Tja....lekker weer, lieve kinderen, mensen die op je staan te wachten......en wij maar kou hebben, de hele dag naar een fototje staren, op berichtjes wachten.....hoe moeten we de komende lange, barre eenzame weken nog doorkomen.......pfffffff.......gelukkig hebben we de loempia's nog!

    Goed te lezen dat je het weer naar je zin hebt. Doe lekker je ding daar. Geniet er van en maak er vooral weer een mooie, leuke en vooral memorabele tijd van!

    O chips, de loempia's bijna op!

    Groeten

    Frank

  • 16 December 2013 - 12:39

    Louis En Ludy Van Moll:

    Hoi Kris,
    Leuk om het reisverslag van je te lezen zo kort nadat je hier uit een koud en nat kikkerlandje vertrokken bent. Als ik het goed heb gelezen schrijf je dat je niet bruin zal worden daar omdat het veel regent, dat lost dan voor een deel het probleem van het watergebrek op en het douche probleem zorgt er voor dat je huidje toch wel een kleurtje gaat krijgen. Dit is natuurlijk maar flauwe kul, wij wensen je ondanks de beperkingen een fijne tijd daar en zien je over een aantal weken al weer in Eersel. Geniet er van en tot ziens.
    Ludy en Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 18570

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: