Werk! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Werk! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Werk!

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

24 Maart 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Ik kan het haast niet geloven dat er alweer een week voorbij is. Over 3 weken ben ik weer terug in het koude kikkerland Nederland.

Afgelopen weekend was zeer hectisch. Iedereen was in Dar Es Salaam of op Safari. Het was mij samen met een andere Nederlandse vrijwilligster, die hier pas 2 weken is. Het was dit weekend dus Mama Kris. Nou ik kan je zeggen, dat was best vermoeiend voor 4 dagen! Ben blij dat het nu weer Dada Kris is (dat betekent zus Kris0.

Vrijdag begint het avontuur. Alle kids komen terug van school en gelukkig hebben ze geen toetsen op maandag dus dat betekent veel spelen en lol hebben. Alles gaat goed, tot het moment dat het avondeten begint. Een jongen, Athumani, explodeert volkomen. Hij rent weg en praten heeft geen zin tegen hem. Hij zit in een andere wereld en is vol van woede. Er is veel gaande in zijn hoofd, wat wij allemaal niet weten. Zijn moeder is 2 jaar geleden vermoord door een man, omdat ze geen kinderen meer wilde met hem. Moeder had al 8 kinderen van 5 verschillende mannen, dus iedereen kon best begrijpen waarom. De familie hebben 2 van de 8 kinderen uit Tumaini gehaald en ze naar het huis gebracht. Ze wisten niet dat moeder dood was en de familie heeft de doodskist geopend en daar lag mama met haar keel open. Athumani is zeer getraumatiseerd van dat en heeft veel gedragswisselingen. Het is moeilijk om te zien dat hij kan exploderen van de kleinste dingen die er zijn.

Zaterdagochtend was een feestochtend. We zetten de muziek aan en de kinderen dansen voor meer dan 2,5 uur. Sommige kinderen zijn echt goede dansers dus het is een genot om naar ze te kijken.
In de middag gaan ze voetballen, alles om ervoor te zorgen dat ze geen energie meer hebben in de avond! We hebben ook nog een verjaardag van een kind hier. Hij heet Zawadi en als je hem ziet zou je zeggen dat hij 6 jaar oud, maar hij werd 9 jaar. Ze zijn hier allemaal zo klein dat het moeilijk is om te zeggen hoe oud de kinderen hier zijn.
Op zondag is het kerk in de ochtend en een wandeling in de middag. Er komen deze dag ook nog 3 andere vrijwilligers, dus ook nog bedden klaarmaken in het huis. In de avond ga ik met Damien en Kathy (een nieuwe vrijwilligster) wat drinken bij een vriend van Damien. Hij nodigt ons uit voor een lunch morgen in zijn huis.

Op maandagavond komen er gelukkig 3 mensen terug. De kinderen gaan naar school dus je hoeft op deze dag niet veel te doen. Lunchen doen we bij Frank. Hij woont in een gebouw waarvan maar 2 kamers klaar zijn en de rest is een grote bouwput. De vrouw van Frank heeft ontzettend lekker gekookt en het is de eerste keer dat ik gebakken bananen lekker vindt. Er is veel eten en we moeten meerdere malen opscheppen. De mensen zijn hier zo gastvrij, ook al hebben ze helemaal niets.

Dinsdag is mijn rustdag, deze dag helemaal niets gedaan behalve lekker gerelaxt, gelezen en geslapen. Op woensdag gaan ik met Natasha en Kathy naar de Masaai markt. Zelf heb ik niets nodig, maar ben er vooral om te onderhandelen over de prijs. Ik vind dat leuk om te doen en ze proberen je altijd zoveel meer aan te smeren dan dat het waard is. We hebben in totaal toch meer dan €30,- bespaard op alle inkopen! In de middag beginnen we aan ons nieuw project. Alle muren moeten geschilderd worden. Voordat dit kan moet echter eerst de loslatende verf afgeschraapt worden, vervolgens moet er een soort van klei op om de gaten te vullen, dan moet het geschuurd worden, dan moet er een primer op en vervolgens kunnen we schilderen. Het huis is enorm groot dus hier zijn we nog wel even mee bezig!

Donderdag ben ik ziek. Ik heb de afgelopen week ontzettend slecht geslapen en ben dan ook erg moe. We slapen nu met 4 mensen op 1 kamer en zodra er ook maar 1 wakker is in de ochtend is iedereen wakker. Uitslapen zit er dus niet echt bij. Gelukkig heeft Mama Dee wat goede tabletten die me heerlijk lieten slapen voor 4 uur.
Op vrijdag mis ik nog steeds wat energie, maar het gaat een stuk beter dan donderdag. Het begint af en toe toch best vermoeiend te worden. Ik denk dat ik in Nederland goed zal slapen voor de eerste paar dagen!

De kinderen hebben nu vakantie. Alle kinderen zullen toch een halve dag les krijgen. Voornamelijk om ervoor te zorgen dat hun Engels beter wordt. Nog een week en dan is het avontuur hier afgelopen. Nog een weekje hard werken en genieten van de kinderen en dan op safari!

Oh ja, aangezien ik over 3 weken alweer terug ben… Ben ik nog op zoek naar een baan. Ik ben beschikbaar van half april tot en met het einde van augustus! Dus weet je iets, stuur me dan even een mailtje!!:-)

Kwaheri,

Kris

  • 24 Maart 2013 - 10:50

    Det:

    Hoi Kris.

    Leuk om iedere week je verhalen te lezen.Nog enkele weken en dan ben je weer terug in ons koude nederland. (neem maar wat zon mee van daar, die kunnen we hier wel gebruiken).
    Ik wens je nog een fijne vakantie met pap en mam en als je terug bent staat bij ons altijd weer een stukje
    vlaai voor je klaar.
    groetjes.
    Det vanuit het alweer besneeuwde Luyksgestel.

  • 24 Maart 2013 - 11:23

    Marian Wenting:

    ha die Kris

    het einde van je vrijwilligerswerk en je goede doelen is al bijna in zicht. wat heb ik een respect voor jou knap gedaan allemaal meid, je bent alleen de wijde wereld ingegaan,andere mensen met een geheel andere cultuur ontmoet. Kinderen iets bij geleerd, geiten bloed gedronken je grenzen verlegd, moeilijke beslissingen moeten nemen ,ziek geweest en steeds ben je er weer tegen aan gegaan.En dan niet te vergeten wat hier allemaal aan vooraf is gegaan met je loempia actie, ik ben ervan overtuigd dat het geld goed besteed wordt. Je mag super trots zijn op jezelf,je bent nu van alle markten thuis. Je kunt ,schuren,verven kindjes iets leren en plezier laten beleven. verre wandelingen maken,organiseren en ga zo maar door. Wat zul jij een zelfstandige griet geworden zijn. (wat zullen jullie pap en mam hier veel profijt van hebben)

    Dan even over je verslag ik heb het met kippenvel op mijn armen gelezen, wat indrukwekkend allemaal.
    nu nog 1 weekje werken en dan nog wat rondreizen en genieten van de komst van je ouders.
    Hier lijkt het nog steeds winter het is ijzig koud,'s nachts nog steeds vorst en overdag koude wind.
    Kris tot ziens en bij deze alvast een prettige tijd nog een een hele fijne veilige terugreis naar Nederland

    groetjes uit Hulsel

  • 24 Maart 2013 - 12:39

    Nina:

    Hey Kris, leuk om je laatste avonturen weer te kunnen lezen. Ik kan wel zien dat je veel Engels spreekt, ik zie het terug in je Nederlandse formuleringen. Maar dat is natuurlijk niet raar. Nog een week en dan kun je weer lekker Brabants zeveren, haha...

    Geniet nog van je laatste week aan het werk en alvast heeeeeeel veeeeeel plezier op safari. Groetjes aan de giraffes en al het andere moois wat daar rondloopt. Ik ben heul jaloers!

    Dikke knuffel/buik ;) Nina

  • 24 Maart 2013 - 13:41

    Mirthe:

    Hee Kris,
    Wat vliegt de tijd he! Maar wordt tijd dat je terug komt want er is al die tijd geen zon geweest hier.. ;)
    Fijn dat je laatste weken zo lekker druk en nuttig zijn, en dat je het dan nog af kunt sluiten met 2 weekjes vakantie! Geniet nog lekker van het werk en de kindjes komende week en alvast heel veel plezier op safari en de andere leuke dingen die je nog met jullie pa en ma gaat doen!!
    Tot snel :)

    Xx Mirthe

  • 24 Maart 2013 - 14:12

    Mien De Haas:

    Kris ik pak mijn petje voor jou af
    Geweldig wat jij in zo korte tijd allemaal hebt gedaan
    Ga nu samen met je ouders een paar weken genieten dat heb je wel verdient
    Groetjes oudbuurvrouw Mien

  • 24 Maart 2013 - 16:01

    Henri En Nel:

    Hoi Kris,
    Weer een heel indrukwekkend verhaal, je maakt wat mee op allerlei gebied.
    We vinden het ontzettend leuk om je verhalen te lezen.
    We wensen je nog veel succes en voor de komende weken heel veel gezelligs met pap en mam en samen een fijne vakantie

    Heel veel groetjes

  • 25 Maart 2013 - 11:21

    Thea:

    Hoi Kris

    Als iemand op dit moment de safari verdient dan ben jij het wel. Wat een verhalen weer. Je wordt er stil van. ( En als Thea stil wordt??? Dat wil toch wel wat zeggen ha ha)
    Geniet nog maar lekker de laatste week van al die schattige en drukke kindjes. Je gaat ze straks nog missen hoor!!! En heel veel plezier op safari. Dat wordt helemaal te gek, wij kunnen het weten!
    Wij zijn blij dat we jou straks weer bij ons hebben op de harmonie. Want we missen je wel hoor.

    Heel veel liefs en dikke knuffel ook van Christ en geniet met volle teugen samen met jullie mam en pap
    en breng aub wat warmte mee!!!!

  • 25 Maart 2013 - 11:22

    Astrid:

    Ha, Kris

    Hier een berichtje vanuit een (nog steeds) koud Eersel. Maar het wordt ongetwijfeld wel een keer wat warmer. Je zal het best druk gehad hebben dat ene weekend toen jullie er samen voor stonden. Ook weer zo'n uitdaging waar je eigenlijk gewoon bij uitkomt. En best moeilijk als dan een van de kinderen het even heel moeilijk krijgt, dan moet je het hoofd toch koel zien te houden, en het is ook niet niks wat zo'n jongen meegemaakt heeft.....tsja en dan is er nog een weekje...geniet er nog van. En die Safari wordt ook helemaal leuk volgens mij. Dus er is nog iets om naar uit te kijken. Ondertussen hopen we hier op aangenamere temperaturen en zon.......

    Groetjes, Astrid en Fam.

  • 26 Maart 2013 - 12:44

    Fleur:

    Misschien kun je bij Lotus aan de slag als Loempiabakker :-)

  • 26 Maart 2013 - 20:03

    Kirsten:

    Ha Kris,

    Jeetje wat een heftige verhalen toch weer zeg. Moeilijk als zo'n jongen dat soort dingen heeft meegemaakt en dat op die manier uit. Niks anders te doen dan er gewoon voor hem zijn... Ik hoop dat je je fantastische werk en tijd daar op mooie manier kunt afsluiten en dan nog lekker kunt genieten met jullie pap en mam! Dat gaat vast wel lukken. En dat Brabants leren we je wel weer als je terug bent...

    Liefs Kirsten (en uiteraard ook van Karel)

  • 27 Maart 2013 - 15:37

    Els En Louis:

    Ha die Kris,
    Het zit er al weer bijna op .We hebben genoten van je verhalen en foto"s en vanmorgen van het schitterende Happy Birthday gezang. Jullie mam was er hardstikke blij mee. Geniet nog maar fijn van de vakantie en tot ziens in ons koude kikkerlandje!
    groet, Els en Louis

  • 31 Maart 2013 - 15:16

    Gea De Waal:

    Hoi kris

    Wat maak jij veel bijzondere dingen mee. Ik denk dat je wel weer zult moeten wennen als je weer terug bent.
    Ik hoop dat jullie pap en mam goed zijn aangekomen als je dit leest. Zeg maar tegen mia dat het hier nog steeds koud is( de koudste pasen sinds 1964). We wachten op het mooie weer dat ze beloofd heeft mee te brengen.
    Ik wens jullieeen heel leuke en bijzondere vakantie.

    Heel veel groeten aan jullie alle3 ook van eric
    Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 18568

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: