Wat te doen!!?? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Wat te doen!!?? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Wat te doen!!??

Blijf op de hoogte en volg Kris

16 Januari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Wat te doen?

Afgelopen weekend zijn we met een aantal vrijwilligers naar Kanduchi Beach geweest. Met alle blanken in een DalaDala. (Luuk een foto van de DalaDala heb ik bijgevoegd, alleen is het een keer zo erg als het eruit ziet!) Het strand was prachtig en heerlijk om hier te relaxen.

Deze week is mijn programma op school begonnen. De school zou maandag beginnen, maar na een introductie van 20 minuten konden we alweer naar huis. Nadat ik weer 2 uur hebben zitten wachten voordat ze mij kwamen halen, aangezien Vicky (de begeleidster) koffie nodig had die morgen. (Zo’n goed excuus heb ik nog nooit gehoord, dus als je een keer te laat bent en er was geen brug die open kon staan, zeg dan dat je maag koffie nodig had;)) Alle leraren zaten in vergadering en hadden geen tijd voor ons. Dit was echt een enorme tegenvaller! Weer een dag dat we niets te doen hebben. We zijn die dag nog even naar het weeshuis geweest, maar aangezien de kinderen daar naar school moesten waren er maar 4 kindjes. Dit was dus ook niet echt een succes en zijn we maar naar het strand gegaan.

Gisteren hebben we weer een nieuwe poging ondernomen om daar naartoe te gaan. Dit keer was het een iets groter succes. We zijn bij wat lessen Engels geweest. Maar praten met de leraar gaat niet, want ze begrijpen niets van het Engels dat wat praten. Vandaag ben ik weer naar de school geweest met Emma. We zijn bij één Engelse leraar gebleven, die nog redelijk Engels kan. De hele week hebben ze het over hetzelfde onderwerp: wanneer gebruik je some en wanneer for. Ze leren veel met spelletjes en voornamelijk: Jongens tegen de Meisjes. Onze taak is voornamelijk de score bijhouden en af en toe komen met een voorbeeld.

Ik weet dan ook niet of ik hier ga blijven. Af en toe is het wel leuk op de school, maar om dit 3 maanden te gaan doen…. Dat zie ik denk ik niet echt zitten. Er zijn voor de rest geen andere plekken waar ik eventueel naar toe wil, dus de enige optie is om van stad te gaan veranderen. Dit zal dan in februari gebeuren en de stad wordt dan Arusha, ook in Tanzania. Het enige nadeel hiervan is, is dat vrijwilligers ver van elkaar in gastgezinnen zitten en een keer afspreken daar moeilijk gaat zijn.
Ik heb gemaild wat de mogelijkheden zijn, dus het wordt nu beslissen of ik hier blijf of dat ik naar Arusha ga.

Aankomende vrijdag vertrekken we 15 vrijwilligers naar Zanzibar tot en met maandag. Aangezien Arusha ver van Zanzibar ligt, kan ik beter nu gaan dan over 2 maanden:-) Dit zal wel gezellig worden en heerlijk om 4 dagen niet na te hoeven denken.

Er zijn hier trouwens ook ontzettend veel muggen. Nu vinden ze in Nederland mijn bloed al lekker, hier is het al helemaal een feest voor hen. Ik heb maar liefst 23 muggenbulten om mijn voeten en nog wel 15 over de rest van mijn lichaam. Ik verveel me dus geen moment, want er is altijd wel één muggenbult aan het jeuken!

Mijn Engels is ook al beter aan het worden! Gisteren smste ik Emma (het meisje uit België) in het Engels zonder dat ik het doorhad.

Ik hoop dat ik snel een beslissing kan nemen over wat ik wil gaan doen. In mijn volgende verslag zullen jullie wel lezen wat de beslissing is geworden:-)

Kris


  • 16 Januari 2013 - 12:40

    Carin Maas:

    Hee Kris,

    Ik vind het helemaal top dat je voor jezelf kiest! Je hebt 'maar' een paar maanden en daar moet je het optimale uithalen! Super goed, hopen dat het mag/kan! :)
    Heb er nog een fijne tijd en ik blijf je verslagen lezen :)

    X Carin

  • 16 Januari 2013 - 12:42

    Mirthe:

    Pff wat een tegenvaller dit.. Maar goed dat er een paar opties zijn! Goed over nadenken en vooral genieten van de leuke momenten en de 4 dagen dat je naar Zanzibar gaat! Hou je taai daar en we moeten snel eens bijkletsen!!
    Xx Mirthe

  • 16 Januari 2013 - 12:46

    Janske:

    Hoi Kris,
    Leuk om je verslagen te lezen! en succes met de keuze.
    Veel plezier in Zanzibar.
    Groetjes Janske

  • 16 Januari 2013 - 13:22

    Kees Goossens:

    Hallo Kris,
    Dat is wat ik bedoelde. Probeer niet vanuit je mentaliteit van een westerling te kijken naar deze samenleving. Probeer die even te vergeten en kijk wat deze mensen ertoe beweegt om zo te doen of te zijn. Je zult nog voor heel veel gekke en verrassende dingen komen te staan. Ik lees ook de verslagen van Max Fritsen uit Duitsland. Waar wij een serenade gebracht hebben voor zijn 30 jarig huwelijk. Hij zit in Liberia.Nog tot vrijdag en dan heeft er weer een jaar opzitten daar. Geweldige verhalen, maar voor ons denkbaar hoe daar gedacht en gehandeld word.
    Snuif aan die cultuur. Drie maanden zijn zo voorbij en je hebt er heel je leven plezier aan.

    Hou je goed oftewel Houdoe
    Kees Goossens

  • 16 Januari 2013 - 13:30

    Emmy :

    heey Kris
    dat lijkt me niet zo prettig al die muggen bulten
    leuk dat je op de school bent geweest.
    groetjes Emmy

  • 16 Januari 2013 - 13:31

    Marian Wenting:

    hoi Kris.
    ik had al het een en ander gehoord van jullie Fleur. Allereerst kei leuk dat ze in het engels schrijven dat jij mooi bent en lief en een goed persoon.(want zo is het) Kris mijn advies is doe wat voor jou goed voelt. Misschien verwacht je er teveel van en dan kan het alleen maar tegenvallen, probeer eens om je lat en je tempo wat te verlagen? misschien dat je dit helpt. Succes met het te nemen besluit. Veel plezier en geniet in Zanzibar.
    ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    groeten uit Hulsel.

  • 16 Januari 2013 - 16:26

    Fleur:

    Kurkie, kurkie toch ;-)

  • 16 Januari 2013 - 18:04

    Thea:

    He Kris

    Je ziet wel, het gaat niet zo als je het altijd zou willen.
    Toch zijn dit voor jou en iedereen wijze lessen. Probeer er het beste van te maken. En ga je gevoel achterna. Dat is altijd goed! Op Zanzibar zul je het in ieder geval wel naar je zin hebben. De rest komt ook goed. Daar ben ik van overtuigd. Je wordt er alleen maar sterker van.
    Blijf genieten van al de dingen die op je pad komen. Dat is heel belangrijk.
    En die muggebulten moet je maar voor lief nemen. Wij zitten hier in de sneeuw en hebben geen last van de muggen ha ha!
    Heel veel succes met het maken van je keuze. Groetjes uit een koud Bergeijk van Christ en Thea xxx

  • 16 Januari 2013 - 18:04

    Henri En Nel:

    Hoi Kris

    Dit is echt niet leuk, maar jou kennende kom je hier wel weer uit.
    We wensen je hierbij veel succes. Geniet wel volop van de leuke dingen.
    Vele groetjes uit een winters Eersel ( -9 graden) van Henri en Nel

  • 16 Januari 2013 - 20:09

    Kirsten:

    Hé Kris,

    Ik hoorde van jullie mam al over de laatste perikelen. Das wel een tegenvaller zeg. Balen! Maar ja, ook weer een mooie kans. Want wat je ook besluit, je bent bezig met een unieke ervaring die niemand je meer afneemt en waar je de rest van je leven op terug kunt kijken. Geniet lekker in Zanzibar en neem de tijd om voor jezelf alles eens goed op rijtje te zetten. Dan komt die keus vanzelf wel!

    Liefs Kirsten (natuurlijk ook weer van Karel)

  • 17 Januari 2013 - 11:40

    Louis Van Moll En Ludy Van Moll:

    Hoi Kris,
    Wij lezen uit je verslag dat je niet aan het echte lesgeven toekomt, jammer! Het is denk dan ook verstandig om je inzet op een andere plaats gestalte te geven, daar is misschien meer behoefte aan een goede engelse juf. Voor het probleem van de muggenbulten is de oplossing het eten van veel knolook, de porieen van je huid gaan dan vanzelf de knoflooklucht uitwasemen, vinden muggen niet zo fijn je omgeving misschien ook niet.
    Wij blijven je volgen en hopen voor je dat het komende uitstapje je goed zal doen.
    Gr Louis en Ludy

  • 17 Januari 2013 - 15:48

    Willeke:

    Krissss!

    Wat rot dat het zo slecht geregeld is zeg, dit is niet wat je er van verwachtte :(
    Maar kies nu waar jij je het beste bij voelt!
    Ik weet zeker dat je de goede keus maakt :)

    Kop op meid! En succes met je muggenbulten!

    Liefs, x

  • 17 Januari 2013 - 21:36

    Ome Cees:

    dag Kris,
    tja maak er iets van meid, na regen komt zonneschijn zeggen ze wel eens. en volgens mij is er daar nog genoeg te ontdekken en de zon schijnt er meer als hier! ik hoop dat de reactie,s van degene die je volgen jou ook een beetje steun geven in die verre oorden. voor mij is het moeilijk om van hier uit jou situatie in te schatten, ik hoop dat het binnekort wat beter gaat.
    Groetjes uit het witte en koude Nederland !
    Ome Cees

  • 21 Januari 2013 - 14:46

    Gea De Waal:

    Hoi kris,

    Wat jammer dat de school tegenvalt. Ik vindt het heel goed van je dat je een alternatief zoekt. Heel veel succes daarmee. Ik hoop dat je weekend in zanzibar leuk is geweest.

    Groetjes gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 1035
Totaal aantal bezoekers 18608

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: