Tanzania! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Tanzania! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Kris

09 Januari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Tanzania!

Er is al bijna een week voorbij. Leuk dat zoveel mensen mijn verslagen lezen en een berichtje plaatsen! Dat doet me goed!:-)

Deze week ben ik begonnen in het weeshuis, aangezien de school nog gesloten is tot maandag. Op maandag kreeg ik mijn introductie. Dit zou om 9.00 uur zijn, maar ik denk dat ik me moet aanpassen aan de Tanzaniaanse tijden, want ik werd pas om 10.45 opgehaald..
Ze hebben me wat verteld over wat veilig is en wat niet en vervolgens hebben ze met het weeshuis laten zien. Het is heftig om te zien hoe het weeshuis eruit ziet. Iedereen slaapt in een stapelbed die zowat op elkaar staan. Er is een jongens en een meisjes kamer. Een badkamer is er niet, dat gebeurd gewoon in de openlucht.

De kinderen zijn ontzettend vrolijk en aardig. Er is ook een tweeling van 2 jaar, Hawa en Hatami. Een meisje en een jongen en zijn zo ontzettend lief. Het is triest dat zij zo moeten opgroeien. Dus als er nog iemand een tweeling wil adopteren, deze 2 zijn een echte aanrader;-)
Hawa is een meisje dat ontzettend vrolijk en open is. Ze komt naar je toe en wil gewoon opgetild en geknuffeld worden. Hatami is de jongen en is meer verlegen, ten minste dat is wat ze tegen me zeiden. Na een uur kwam hij al naar me toe en wilde hij geknuffeld worden. Vandaag kwam ik met Emma aan in het weeshuis en Hawa en Hatami kwamen naar ons toe gerend, ze waren zo blij om ons te zien. Als je dat meemaakt dan weet je dat je goed bezig bent. Het zal dan ook raar zijn dat ik volgende week niet meer naar het weeshuis moet en naar de basisschool ga. Ik ga zeker proberen om iedere week naar het weeshuis te gaan om deze kinderen te zien.
De andere kinderen zijn ook super aardig. Er zitten ongeveer 40 kinderen in het weeshuis. Ze willen ontzettend graag met je spelen en Engels leren. We leren ze woordjes zodat ze wellicht meer toekomstperspectief hebben. Zodra je een spel gaat spelen, komen er 20 kinderen rond je zitten. Echter ontstaat er dan al snel ruzie en slaan ze elkaar. Gelukkig heb ik nog niet gezien dat 1 van de volwassenen de kinderen slaat, ook al is dat de cultuur. De volwassen die daar werken, of van wie het weeshuis is, doen de hele dag niets. Het is goed dat er vrijwilligers zijn en de kinderen bezig houden. Ze houden ontzettend van zingen, dus wat muziek zou geen overbodige luxe zijn voor hen!

We starten vaak om 9.00 uur en zijn om 13.00 uur klaar. We pakken de Daladala naar huis en zijn dan rond 14.00 uur thuis. Zodra je opstaat is het al ontzettend warm, gelukkig valt het in het weeshuis wel mee. Zolang je niet rent, is het met de hitte wel uit te houden. Maar zodra je in de Daladala stapt, breekt het zweet je uit! Het is daar zo heet, je verliest er liters vocht! Iedere Daladala zit ontzettend vol en zitten ze er vaak niet in.

Gisteren zijn we na het werken nog naar het strand geweest. Baba (vader des huizes) ging met ons mee en heeft ons naar de White Sand Hotel gebracht. Wat een super mooi strand is dat!! De zee was ontzettend warm en er waren haast geen mensen op het strand. Een prima manier om te relaxen! Helaas is het strand niet zo dichtbij als ik dacht. Er is wel zee, maar niet geschikt om in te zwemmen. We zijn dus nog maar 1 keer bij de zee geweest.
Dit weekend willen we met 6 andere vrijwilligers naar een eilandje gaan, waar je kan zwemmen en relaxen.

Er is nog een meisje gearriveerd dat les gaat geven op de basisschool waar ik ook naar toe gaat. Zij komt uit Engeland en ik ben blij dat zij daar ook naar toe gaat, want de meeste vrijwilligers zitten in het ziekenhuis of weeshuis.

Tot nu toe bevalt het wel, maar het is nog veel aanpassen. Het huis is zo klein dat je geen moment privacy hebt. Dat heb je af en toe toch wel nodig.
Ik zit nu met Emma in een barretje, vlakbij ons appartement. Om 20.30 is iedereen al aan het slapen bij ons in huis. Dit is wel frustrerend, er is ook geen sleutel om de deur open te doen dus moet Eli (de huisvrouw) iedere keer uit bed om ons naar binnen te laten. Je voelt je bijna schuldig om naar buiten te gaan, maar al zou je de hele avond in het appartement zitten dan wordt je hartstikke gek.

Ik heb ook wat foto’s bij het verslag neergezet. Van het huis, het weeshuis en het strand!

P.S. Henri Scheepens: Leuk dat je zo verrast was, had het graag willen meemaken dat je je onderscheiding kreeg. Je hebt het verdiend!!

Kris

  • 09 Januari 2013 - 20:25

    Sjors:

    Kris, reserveer die tweeling maar vast voor ons! Goed om te lezen dat je al wat hebt kunnen doen en zien! Hopelijk zijn de kindjes op de basisschool ook zo lief, maar dat zal wel! Fijn dat er meer vrijwilligers zijn waar je wat mee kunt ondernemen!! Heb je al tanzaniaanse bakbanaan gegeten :-p? Je fotos zijn trouwens (nog) niet te zien.. ben wel erg benieuwd hoe het eruit ziet daar! Succes oo de school komende week, have fun!!

  • 09 Januari 2013 - 20:32

    Mirthe:

    Hee Kris!
    Goed om te lezen dat je je draai al een beetje gevonden hebt! En wel fijn dat je alvast bij het weeshuis aan de slag kon. Nu hopen dat het op de basisschool net zo vlot zal gaan, maar daar twijfel ik niet aan.
    Blijf af en toe tijd pakken om te relaxen, maar dat moet daar wel lukken samen met de andere vrijwilligers, zon, zee en strand. Bedankt weer voor je mooie verhaal, erg leuk om te lezen en tot de volgende!
    xx Mirthe

  • 09 Januari 2013 - 20:33

    Rian:

    Hoi Kris,
    Wat spannend allemaal zeg!! Hartstikke leuk dat je dit doet! Als ik dat zo lees van die tweeling zou je ze inderdaad zo willen adopteren :))) Veel plezier en niet te veel van t goei nemen in dat barretje.
    Groetjes van de Heymennekes

  • 09 Januari 2013 - 21:10

    Thea Bergmans:

    He Kris

    Wat een scheetjes zeg die tweeling. Breng ze maar mee naar de Haspel. Passen mooi bij onze Xep!
    Je moet je inderdaad niet al te druk maken daar hoor. Morgen is er weer een dag, zo denken ze daar.
    Die foto's van het strand zijn voor ons heel herkenbaar. Wij waren daar ook. Christ was toen zo verbrand, was net een kreeft, dus kijk maar uit.
    En die slaapkamers vallen nog best mee. Het had nog veel erger kunnen zijn moet je maar denken.
    Verder geniet van alle dingen die op je pad komen. En doe rustig aan! Maar dat leer je inderdaad vanzelf. Veel liefs en een dikke knuffel van Christ en mij

  • 09 Januari 2013 - 21:11

    Monique Keeris:

    Nou Kris, erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!! Het is net of we over je schouder mee kunnen kijken, we worden echt meegenomen in het verhaal. Erg leuk dus om te zien wat je er allemaal doet!! Toppie meid en veel succes verder...wij kijken uit naar het volgende verhaal!!

  • 09 Januari 2013 - 21:12

    Inge En Jesper:

    Hoi Kris,
    Wat goed weer wat van je te horen...
    Fijn dat je al bent begonnen met vrijwilligerswerk. Ben benieuwd hoe de school je bevalt. Maar dat zal jou kennende wel goed komen. Wat een schatjes, die tweeling!!
    Geniet van je tijd daar.. en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Groetjes ons

  • 09 Januari 2013 - 21:16

    Annelies:

    leuk hoor kris,ja ik denk dat je daar van alles ziet,je mag er best wel n paar mee brengen,maar niet te veel,anders krijgt t mama mia veel te druk.geef alle kleintjes maar n knuffel van mij,groetje annelies

  • 09 Januari 2013 - 21:59

    Aletta:

    Hoi kris!

    Wat leuk om jou zo te kunnen volgen! En wat betreft die tweeling? je bent zelf zonder kinderen dus wat let je! Lijkt me idd heel triest om alles zo te zien maar...over een paar weken ben je wat imumer voor het leed wat je daar ziet. Veel succes nog en we horen weer van je! Je krijgt hier van iedereen de groetjes!

  • 09 Januari 2013 - 22:03

    Marian Wenting:

    Ha die Kris

    wat leuk dat je jezelf ook verdiept in dat weeshuis, en wat een scheetjes die tweeling ik lees dat ze al gereserveerd zijn voor sjors hier wil ik wel oma van zijn hoor? kun je geen sleutel vragen zodat Eli de huisvrouw gewoon kan blijven liggen? heel veel succes a.s maandag op je schooltje en wat fijn voor jou dat er ook een engels meisje meegaat. zo te horen hebben die kindjes je hartje al gestolen ben er lief voor en geef ze een extra aai over hun bolleke en knuffel.
    leuk om je verslag weer te kunnen lezen.
    geniet en kijk weer uit naar de volgende belevenissen.

    groetjes uiit Hulsel

  • 09 Januari 2013 - 22:03

    Henri En Nel:

    Kris, bij voorbaat hartelijk dank voor je felicitatie, ik zelf denk dat ik dit te danken heb aan de voortreffelijke en fijne samenwerking die ik mag ontvangen van de leden van De Goede Hoop.
    Maar als ik je verslag lees en zie hoe gemotiveerd jij bent om je missie te laten slagen ben ik ervan overtuigd dat er voor jouw in de toekomst mogelijk ook nog wel een speld in het verschiet ligt.
    Geniet van je avontuur, en wij kijken alweer vol verwachting uit naar een nieuw verslag.
    Groetjes en tot ziens Henri en Nel.



  • 09 Januari 2013 - 23:16

    Kirsten:

    Ha Kris,

    Leuk om je verslagen te lezen! Je maakt daar nu al mooie en bijzondere dingen mee! Ik weet zeker dat je ook op de school heel veel goede dingen gaat doen. En ga maar zoveel je kunt knuffelen met de kindjes in het weeshuis. Dat kunnen ze goed gebruiken!! Geniet ervan en tot je volgende verslag...

    Groetjes Kirsten (ook van Karel natuurlijk!)

  • 10 Januari 2013 - 00:36

    Kees Goossens:

    Hallo Kris,
    Leuk! Ik geniet van dit soort verslagen. We worden op deze manier deelgenoot van jou avontuur. Jij maakt er wel iets van. Maar je zult nog regelmatig geconfronteerd worden met een heel andere mentaliteit. Die is niet slechter dan de onze, maar compleet anders. Dat is voor westerlingen nogal eens wennen. Maar laat het over je heen komen als een warme douche. Het kan ontzettend verfrissend zijn. Heel veel groeten, Kees

  • 10 Januari 2013 - 07:55

    Ome Cees:

    dag Kris,
    Het zal nog wel even wennen zijn om je draai te vinden in een compleet andere samenleving, ook het klimaat speelt hierbij zeker mee. maar al de ervaringen die je op doet nemen ze niet meer van je af. Geniet ervan en probeer jezelf bezig te houden, al zal dat niet altijd meevallen. We horen graag van je en veel mensen reageren op je verslag. Laat dit alvast een opsteker voor je zijn!
    Groetjes Ome Cees

  • 10 Januari 2013 - 11:47

    Luuk Roefs:

    ha Kris,

    wij vinden het leuk om te weten hoe het daar gaat.
    maar wat is een Daladala?
    groeten luuk

  • 11 Januari 2013 - 13:33

    Emmy :

    Hoi Kris
    Het is heel leuk dat je in het weeshuis bent geweest.
    Ik weet zeker dat je het naar je zin hebt.

    Groetjes Emmy

  • 12 Januari 2013 - 17:35

    Yvonne Daniëls:

    Sjonge Kris dat was dus wel even wennen zo die eerste week! Ik hoop dat je het snel naar je zin krijgt bij het gastgezin. Geef ze maar een nieuw slot voor in de deur dan kun je zelf beslissen wanneer je naar huis gaat zonder hen te storen want iedere avond op je kamer doorbrengen lijkt me ook niet echt een pretje. Ik zie dat de weeskindjes al gereserveerd zijn dus wat dat betreft ben ik net te laat. Ik hoop dat je genoten hebt van het weekendje strand en heel veel succes op de basisschool.

    Groetjes Yvonne Daniëls

  • 14 Januari 2013 - 10:22

    Hilde:

    Heee Krissie!

    Zoals al velen zeggen, fijn dat je je draai gevonden hebt!
    Ik hoop voor je dat het zo voorspoedig blijft gaan :)

    Ik zit nu in mn HC op mn telefoon, dus de foto's kijk ik een ander keertje!
    Misschien is het een idee om zelf de tweeling mee te nemen? :)

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Succes nog in het weeshuis, en alvast op de basisschool!
    En veel plezier op 't eilandje! ;)

    Liefs

  • 14 Januari 2013 - 11:05

    Gea De Waal:

    hoi kris,

    Leuk weer zo'n uitgebreid verslag te lezen. het lijkt me erg indrukwekkend te zien hoe de mensen daar leven. Goed dat je de afgelopen week in het weeshuis kon werken. Wat een schatjes de tweeling, ik kan me voorstellen dat die je hart gestolen hebben. Ik hoop dat het werk op de school ook leuk zal zijn. Ik wens je , ook namens Eric, heel veel succes en plezier.

    groetjes Gea

  • 16 Januari 2013 - 18:20

    Lambert Rombouts:

    Leuk om je avonturen zo te volgen. Blijf schrijven. Veel succes maar vooral veel plezier.

  • 16 Januari 2013 - 19:48

    Freek:

    Wauw Kris, mooi verslag. Ga je nu echt stalken! Alaaf uit Blaol!

  • 16 Januari 2013 - 22:30

    Annette :

    Ha Kris,
    Heel leuk om je verhalen te lezen! Hopelijk raak je steeds meer gewend aan de cultuur daar. Misschien kun je met die kids nog wat loempia's bakken ;) Veel plezier en succes de komende tijd. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 18579

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: