Tumaini - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Tumaini - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Tumaini

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

05 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

De laatste keer dat ik mijn blog schreef was op dinsdag. Het is me die dag wel gelukt om een vlucht te boeken naar Arusha. Donderdag vertrekken vanuit Dar! Die avond zijn we flink op stap geweest met de vrijwilligers en het was een super gezellig avond. We hebben veel Konyagi gedronken en dat kon ik merken de volgende dag. Woensdag was mijn laatste dag in Dar. Wat gerelaxt en bijgekomen van de dag ervoor.

Op donderdag was het dan eindelijk zover. Weg uit Dar es Salaam en op naar een nieuw avontuur in Arusha. De vlucht duurde maar 45 minuutjes, een stuk beter dan 10 uur in de bus zitten! Het ziet er hier een stuk anders uit dan in Dar. Veel groen en veel stukken waar geen mensen wonen.
Het weeshuis kun je ook totaal niet vergelijken met Chakuwama. Het is een echt huis waar een gezellig sfeer hangt. Er zijn zo’n 52 kinderen hier, waarvan een aantal zitten op boarding-school of university. De meeste kinderen krijgen echter hier les op het weeshuis les. Er zijn 3 leraren, voor de verschillende niveaus die er zijn, naar leeftijden wordt niet gekeken. De ruimtes zijn klein en worden optimaal benut. De slaapkamers zijn ook zeer klein, en staan vol met stapelbedden.
Het huis waarin ik slaap staat tegenover het weeshuis. Er kunnen hier 14 mensen slapen en op dit moment zijn we met 4. Genoeg ruimte dus!

De oprichtster van Tumaini is Mama Dee. Een vrouw uit Canada die hier een aantal maanden per jaar verblijft. Een lieve vrouw die alles weet over de kinderen. Sommige kinderen zitten hier samen met broertje(s) of zusje(s). Er is zelfs een familie die bestaat uit 7 kinderen, waarvan er 6 hier in Tumaini zitten.

Op donderdagavond was er meteen een social georganiseerd door Projects Abroad. Ik ben samen gegaan met Jenny & Valentijn. Een koppel van 55 jaar uit België die hier voor 2 maanden zitten en allerlei klusjes doen. Ook zijn er 2 Noorse meisjes meegegaan die vlakbij wonen. De social was leuk, maar ontzettend veel vrijwilligers. Het nadeel van mijn plek hier, is dat ik ver van de stad Arusha zit. 20 km rijden en met de taxi kost dit heel wat geld. Ik zit namelijk in USA River (Spreekt het uit als oesa). Maar ik ga me hier wel vermaken!:-)

Op zaterdag heb ik wat met de kinderen gespeeld en ben naar Tanz Hands geweest met de 2 Noorse meisjes. Dit is een perfecte plek om te relaxen en even weg te zijn van al dat geluid dat de kinderen maken. Op zondag ben ik mee geweest naar de kerk. Er was een speciale kindermis en er zaten meer dan 500 kinderen in de kerk! Alles was in Swahili dus veel verstond ik er niet van. Er werd veel gezongen. Het was leuk om een keer mee te maken hoe een mis hier gedaan wordt.

Mijn dagen hier zien er ook totaal anders uit dan in Chakuwama. Je kan gaan wanneer je wilt en als je het even beu bent, ga je terug naar huis. Gedurende de middag hebben alle kinderen les dus is er tijd voor jezelf of je kan wat helpen met klussen en verven. Om 16.00 uur komen de kinderen thuis en kan je ze helpen met het maken van hun huiswerk. Rond 18.00 uur wordt er gegeten en daarna gaan alle kinderen in de douche. (Een bak met water). Rond 19.00 uur wordt er nog wat gelezen en om 20.00 uur gaan de kinderen naar bed. Het is leuk om ze naar bed te brengen omdat ze dan veel geknuffeld willen worden.
Het verbaasd me hoe goed het eten hier is! Alles wat ik hier gehad heb, is een stuk beter dan in het gastgezin in Dar.

Vandaag aan Mama Dee verteld dat ik geld bij heb. Wat was ze er blij mee!:-) Ze gaat er een school mee bouwen op een nieuw stuk grond en wie weet het die school dan wel: ‘Linden School’ of ‘Spring Roll school’. Morgen gaan we praten over wat mijn taak hier gaat zijn de komende 2 maanden. Ze staat voor alles open dus het zal vast iets leuks worden!
Ik ben blij dat ik de keus heb gemaakt om naar hier te gaan! Veel mensen van Dar es Salaam gaan op safari en komen hier dan langs. Heb ik toch 3 keer een leuke avond met leuke mensen!

Op de foto’s zie je wat van het weeshuis. De kinderen willen nog niet echt op de foto dus die krijgen jullie nog tegoed!

Kwaheri,

Kris

  • 05 Februari 2013 - 15:32

    Mirthe:

    :) :)
    Eindelijk een keer echt positief nieuws uit Tanzania! Goed om te horen!
    Ben blij dat je keuze goed uitgepakt heeft en dat je nu echt aan de slag kunt en nog meer kunt genieten! Ook fijn dat je een goede bestemming voor het loempiageld gevonden hebt, zou gaaf zijn een school vernoemd naar jouw inzet! Echt iets om heel trots op te zijn! Ben nu al benieuwd naar het resultaat :) maak er iets moois van en geniet want voor je het weet ben je alweer over de helft!

    Xx Mirthe

  • 05 Februari 2013 - 15:34

    Mamamia:

    Ha Kris,

    Spring Roll School, klinkt wel leuk. Het geld is toch ook van de verkoop van spring rolletjes bij elkaar gesprokkeld.

    groeten aan Mama Dee van MamaMia

  • 05 Februari 2013 - 16:06

    Marian Wenting:

    Ha Kris.

    Fijn om te horen dat je het nu naar je zin hebt.Volgens mij heb je er nu alle vertrouwen in dat het goed en leuk gaat worden, omdat je nu tegen mama dee hebt gezegd dat je geld bij je had, hier was je in het begin toch heel voorzichtig over en had je het nog tegen niemand gezegd.Het lijkt me heel bijzonder als je ziet dat er 6 kinderen uit een gezin in een weeshuis wonen. En 52 kinderen is best wel veel om allemaal even te knuffelen als ze naar bed gaan niet?(HAHAHAHA)
    Fijn dat het eten je ook beter smaakt.Klinkt wel gaaf de van der Linden school.
    Hoe gaat het met de taal?
    succes, veel werk plezier en geniet!!!!!!!!!!!!!
    tot je volgende verslag maar weer.
    groeten uit Hulsel

  • 05 Februari 2013 - 16:23

    Aletta:

    Hey Kris fijn om te horen dat je zo happy in je vel zit!
    Succes!!!

  • 05 Februari 2013 - 17:25

    Cees Schellens:

    hoi Kris,
    succes in de nieuwe omgeving, het lijkt erop dat je een leuke zinvolle tijd tegemoet gaat. let een beetje op met de drank ! laat de laatste maar iemand anders opdrinken. spreek uit ervaring ! groetjes Ome Cees

  • 05 Februari 2013 - 18:49

    Inge En Jesper:

    Hoi Kris,
    Wat goed om te lezen dat je het nu beter naar je zin hebt!!
    Leuk man een van der linden school hahaha!!
    Heel veel succes daar, werk ze en vergeet niet te genieten!!
    Groetjes ons

  • 05 Februari 2013 - 20:14

    Kirsten:

    Ha Kris, super om te lezen dat je zo blij bent met je keus. En wat een fantastische bestemming voor dat geld waar jullie zo hard voor gewerkt hebben. Supergaaf!! Ik ben heel benieuwd naar alle foto's die nog gaan komen. Geniet ervan! X Kirsten (en Karel natuurlijk...)

  • 05 Februari 2013 - 21:05

    Sjors:

    Kris!
    Goed verhaal man.
    Ze zullen nu wel zorgen dat jij het naar je zin hebt daar, nu ze weten wat je ze wil geven :-p
    Ga zo door en veel plezier!!

    X Sjors

  • 05 Februari 2013 - 21:16

    Kris Van Der Linden:

    @Marian: De taal is een ding op zich! Lijkt echt helemaal nergens op, maar ik probeer wel wat te leren. Ken de begroetingen en al een hoop lichaamsdelen.. Dus over 2 maanden ben ik al een heel eind! Gelukkig spreken de meeste kinderen hier Engels dus communiceren gaat goed!

    @Kirsten: Ik moet iedere keer lachen om jouw berichtjes. (en de groeten van Karel). Mooie foto's van de prinsenbekendmaking staan op Facebook van jou!

    @Iedereen: Leuk dat jullie allemaal reageren!:-) Ik heb het in Dar es Salaam super naar mijn zin gehad met de vrijwilligers, maar helaas was het project niets. Hier is het precies omgedraaid, maar al zijn de vrijwilligers wel super aardig! Goed dat ik het van 2 kanten kan bekijken.

  • 05 Februari 2013 - 22:09

    Karlijn :

    Hee Kris!

    Fijn om te lezen dat je het nu wel naar je zin hebt!
    En het vele werk wat jullie vooraf hadden word nu beloond, super!!
    Ik kijk uit naar je volgende bericht en foto's.
    Geniet ervan!!

    X Karlijn

  • 05 Februari 2013 - 22:52

    Astrid:

    Ha Kris,

    Ik had al een paar keer gekeken of je iets had geschreven. Want ik ben inmiddels
    heel benieuwd wat je doet en of je het naar je zin hebt. Dat is nu allemaal goed gekomen
    en da's leuk om te lezen. Dat moet vooral voor jou een voldaan gevoel zijn.
    Heel veel plezier, en tot een volgende keer!

    Groetjes, Astrid

  • 05 Februari 2013 - 23:07

    Thea:

    He Kris'

    Ik ben heel erg blij dat je nu je draai gevonden hebt. Dit wordt echt genieten.
    En wat een goede bestemming van dat geld. Super gedaan. En niet alleen jij maar ook mama mia.
    En daarom lijkt me de van der Linden school wel een hele goeie! We kijken uit naar al die mooie foto's van die prachtige kindjes. Wat dat zijn het.
    Geniet met volle teugen. En stuur aub een klein beetje zon naar hier. Ik blijf t zeggen ha ha !!
    Veel liefs en wij pakken er eentje exra op met carnaval omdat jij het nu zo goed naar je zin hebt. Alaaf. Proost!
    Veel liefs ook van Christ en dikke knuffel XXX

  • 06 Februari 2013 - 12:31

    Louis En Ludy Van Moll:

    Hoi Kris,
    Goed om te horen en zien dat je het naar je zin hebt nu, na enige twijfel in het begin. Het plan voor de bouw van een school lijkt mij een zeer goede bestemming om de bijeen gewerkte centen aan te besteden. Van der Linden school is wat hoog gegerepen misschien Maar het KRIS College zou wel kunnen denk ik. Op de foto valt wel op dat de fles KONYAGI leeg is en fles SPRITE nog goed gevuld is.
    Kris tot schrijfs, het ga je goed en geniet van je verblijf daar, wij pakken er eentje op tijdens carnaval.

    Groeten Louis en Ludy

  • 06 Februari 2013 - 14:52

    Patty:

    Hee meisje,

    Ben blij dat je nu beter op je plek zit. Ik lees dat je het hier in ieder geval meer naar de zin hebt. Fijn dat je in ieder geval wat te doen hebt daar. Hoop dat je flink wat goeds kan doen met je inzet en je centjes. Leuk ook om te zien dat je allerlei foto`s erbij plaats. Dan krijgen wij hier enige indruk van hoe het daar eruit ziet.
    Heel veel plezier, kijk uit naar je volgende verslag!

    xxx Patty

  • 08 Februari 2013 - 09:55

    Anja:

    Go for it Kris. Keep up the good work! En Geniet!
    lieve groeten, Anja & family

  • 11 Februari 2013 - 10:01

    Gea De Waal:

    Hoi kris

    Super dat je nu een goede plek gevonden hebt.het lijkt me geweldig om je op deze manier nuttig te kunnen maken. Wat goed dat je nu ook een mega goede bestemming hebt voor het geld.
    Heel veel plezier en succes ook namens eric.
    Groetjes gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 18572

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: