Carnaval - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Carnaval

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

13 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Deze week veel gedaan. De tijd gaat snel voorbij hier.
Mijn dagen hier zitten aardig vol. Ik begin hier om 8.00 uur, dit betekent dat ik iedere doordeweeks dag om 7.15 uur op sta. En aangezien ik een echt ochtendmens ben, heb ik hier totaal geen problemen mee. (Hahaha een ochtendmens ga ik zeker nooit worden, Sorry pap & mam maar ik zal altijd mijn ochtendhumeur houden). Om 8.00 uur help ik een kind genaamd Francis. Deze jongen is pas sinds 2 weken hier en volgt hier alleen les. Francis is 11 jaar en heeft voor deze tijd op een Tanzaniaanse school gezeten. Ik weet niet wat hij daar geleerd heeft, want hij kan zelfs zijn eigen naam nog eens niet spellen. Ook het alfabet is te moeilijk voor hem. Dit is dus mijn taak voor de komende 2 maanden. Zijn Engels beter maken. Een hele klus want communiceren met hem is niet echt makkelijk. Maar hij begint me nu te vertrouwen en het wordt steeds makkelijker.
Ook help ik Karol, een meisje die hier is sinds enkele maanden is. Haar Engels is best goed, maar heeft moeite met enkele woorden.

Nadat ik deze 2 kids wat heb bijgespijkerd help ik Kathy in haar klas. Zij is een vrouw van 64 die hier voor 2 maanden vrijwilligerswerk doet. In haar klas zitten 8 kinderen die haast geen Engels spreken. Ook kunnen ze haast niet rekenen en gaat communiceren heel lastig. Een hele uitdaging en je kunt zien dat ze vooruit gaan.

Deze week hebben we ook een poppenkast gemaakt. Samen met Jenny, Valentijn & Isabelle. Foto’s zullen volgen want het ziet er echt super schattig uit!
Op vrijdag ben ik met Isabelle & Paris (mijn huisgenoten) naar de Maasai markt gegaan. Een hele ervaring. Het was een trip van een uur om daar te komen. Eenmaal daar word je in iedere ‘winkeltje’ getrokken. Onderhandelen moet hier want anders betaal je echt veel te veel. Ik heb 2 beeldjes gekocht, 2 armbanden en 2 Afrikaanse broeken. Wat een heerlijke broeken zijn dat! Wellicht ga ik er nog meer kopen, slecht €7,50! Met lunch hebben we in Africafe gegeten. Een heerlijk cheeseburger met friet gegeten. Af en toe wat Westers eten is niet verkeerd.

Op zaterdag ben ik met wat kinderen gaan wandelen. Ze wilden naar de vissen kijken en dat was prima voor mij. Het was dichtbij zeiden ze, maar wat bleek meer dan 45 minuten lopen. En we hebben geen vis gezien. De jongste was pas 3 jaar dus een hele trip voor haar. Er was een klein riviertje en de kinderen hebben daar ingespeeld. Ze vonden het geweldig dus zijn we de hele middag weggeweest. Ook heb ik die dag de was gedaan. Een perfecte tijd om je was te doen is in het weekend. Ik had hulp van 3 kinderen die het geweldig vonden om mijn was te doen, met de hand!
Natuurlijk had ik hier geen problemen mee en aan het einde heb ik ze een koekje geven. Dus dit weekend maar weer eens een keer proberen!;-)
Op zondag ben ik met de 2 Noorse meisjes, Annette & Ingrid, naar River trees geweest. Het is 45 minuten lopen vanaf hier en het is een heerlijk paradijs! Een perfecte plaats om te relaxen met heerlijk eten en een zwembad. Ook is op deze dag een nieuw meisje gekomen, Natasha uit Australië. Een leuke meid, waar het wel goed mee klikt.

Sinds maandag hebben we er 2 nieuwe projecten bij. Alle ramen moeten geschuurd, schoongemaakt en opnieuw geschilderd worden. Wat een karwij is dat, vooral als je denkt dat er meer dan 50 ramen zijn! Er zijn al 9 ramen geschuurd dus nog maar 41 te gaan…
Ook moet alles binnen geschilderd worden. Alle verf van de muren komt naar beneden omdat er zout in het water zit. De komende maanden zal ik me dus niet vervelen.

Morgen komen 6 vrijwilligers die ik heb ontmoet in Dar es Salaam. Hier heb ik echt enorm zin in! Leuk om deze mensen weer te zien, aangezien de band met de vrijwilligers in Dar enorm goed was. Aankomende vrijdag gaan we met 10 andere mensen naar een Masaai dorp, 3 uur rijden vanaf hier. Het lijkt me leuk om te zien hoe deze mensen leven.
Ook gaan we nog een keer in een weekend naar een dorpje waar 2 kinderen vandaan komen die hier in Tumaini zitten. Zo kunnen we zien, waar deze kinderen vandaan komen en hoe de meeste kinderen hebben geleefd. Mama Dee heeft al gewaarschuwd dat het best heftig kan zijn. Morgen gaan ze wellicht 2 nieuwe kinderen ergens ophalen die verlaten zijn door hun ouders. Van Mama Dee mogen we mee, maar aangezien morgen mijn vrienden komen van Dar kan ik helaas niet mee.

Ik hoop dat iedereen een goede carnaval heeft gehad! Dat is wat ik wel gemist heb, aangezien er een aantal leuke foto’s op Facebook stonden. Maar ja, volgend jaar weer een nieuwe kans en dit is een unieke ervaring!

Kwaheri,

Kris!

P.S. Het weer is hier echt perfect. Niet te heet en niet te warm. Iedere dag regent hier en dat zorgt ervoor dat het lekker afkoelt!:-) Dus voor het weer hoef ik zeker niet terug te komen!

P.P.S. In het weekend was er een verjaardag. Ook een hele ervaring om te zien. De jarige moest een aantal mensen een stuk cake voeren en natuurlijk kreeg ik ook een stuk cake van hem. Grappig om te zien! Daarna gingen de kinderen dansen. Wat een ritme hebben ze en wat kunnen ze goed dansen! Met name de jongens zijn extreem goede dansers! Zal binnenkort proberen een filmpje te maken.

  • 13 Februari 2013 - 20:46

    Pa:

    Goed bezig meid!

  • 13 Februari 2013 - 21:04

    Marian Wenting:

    Ha die Kris

    Fijn om weer iets van je te horen, wat een positief verhaal meid, wat een uitdaging dat jij een paar kindjes persoonlijk mag gaan begeleiden,wat zul je trots zijn als je ziet dat er vooruit gang geboekt word bij deze kinderen.En inderdaad je bent erg goed bezig, en je hebt leuke vooruit zichten. wat een scheetjes zeg die kindjes. en je kunt als je klaar bent met schuren en schilderen van die kleine raampjes nog altijd als schilder aan de gang.Zoals jezelf ook zegt dit is een unieke ervaring en niemand neemt je dit nog ooit af. Fijn dat je dagen goed gevuld zijn. Blijf ervan genieten en succes weer met alles wat er nog op je pad komt.
    Ik blijf vol interesse je verhalen volgen
    groeten weer uit Hulsel

  • 13 Februari 2013 - 21:09

    Astrid:

    Ha, die Kris

    Wederom een boeiend verslag van jou. En je hoeft je niet te vervelen.
    Er is altijd wel iets te doen! Een uitdaging om kinderen iets te leren die
    qua taal niet met je kunnen communiceren. Maar ook leuke dingen met
    de kinderen, tsja al wordt dat wel veel lopen.... Grappig dat wij dichtbij
    toch anders beleven dan wij (de wandeling van 45min.)
    En ja de carnaval zit er weer op en was leuk, maar zeer, zeer koud
    deze keer. Tijdens de grote optocht scheen de zon, maar de koude wind
    en het lange wachten maakte het toch koud. Concert Carnavalesk
    hebben we deze keer staand gespeeld. Op- en voor het podium omdat we
    er niet meer op passen met z'n allen. Het dweilen ging ook prima, in Sindsdien
    stond de verwarming gloeiend heet zodat het verschil met buiten wel erg groot
    werd. Maar we hoefden maar tot de tent. Daar hebben we op het eveneens warme
    podium gespeeld. De carnaval is ook vlug voorbij gegaan net als jou dagen daar.
    Veel plezier met de vrijwilligers uit Dar!

    Groetjes, Astrid en fam.

  • 13 Februari 2013 - 21:18

    Joost & Janneke:

    Hé Kris,

    Hier uit het koude Eersel eens een berichtje.
    Leuk om weer een bericht van je te lezen en ook fijn om te lezen dat je je draai hebt gevonden daar.
    Die dagen zijn goed gevuld, maar als je de kinderen wat bij kunt brengen geeft dat denk ik wel veel voldoening! "Keep up the good work! , zullen we maar zeggen.

    Hier hebben we de carnaval weer overleefd, we hadden zelfs de 10e prijs in de optocht, jeujjjj. Van de 11, dus gelukkig nog iemand verslagen, haha!
    Het thema was: D'n hèrmenie wit ut na 120 joar wel, dees joar darum als boerenkapel.
    We zagen er allemaal weer heul schon uit! ;o)
    Ook het dweilen was dit jaar weer gezellig, maar ik zal er niet te veel over uitwijden, want daar zit je helemáál niet op te wachten. Volgende jaar doen we het met jou gewoon weer dubbel en dwars over! (mét Speedy, haha)

    Heel veel groetjes van ons en we horen graag snel weer van je.

    Groetjes,

    Janneke & Joost

  • 13 Februari 2013 - 21:37

    Thea:

    He Kris

    Wat fijn om te lezen dat je je draai gevonden hebt nu. Er is veel werk aan de winkel begrijp ik. Je mag trots zjn op jezelf dat je het allemaal toch maar doet. En ze zullen daar ook trots zijn op jou! Je bent van alle markten thuis blijkt wel. Heb je ook al dwarsfluit gespeeld daar? Graag een foto van zo'n schattig kindje spelend op jouw dwarsfluit. Al deze ervaringen nemen ze niet meer af. Werk niet te hard en ga inderdaad op tijd relaxen. Ook dat heb je nodig.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag. En have fun met al die vrijwilligers uit Dar! Geniet ervan.
    Veel liefs uit Bergeijk, ook van Christ XXX

  • 13 Februari 2013 - 22:37

    Mirthe:

    Hee Kris!

    Gaat goed daar!! :) Heel fijn om te lezen! Eindelijk nuttige en gevulde dagen, die waren erg welkom denk ik na alle voorbereidingen thuis en de tegenvallende start in Dar.. Maar uiteindelijk komt alles goed he en kun je echt laten zien wie je bent en wat je kunt!
    Tof dat je vrienden uit Dar morgen langskomen! Ook lekker dat je naast het werk nog veel echte Afrikaanse plaatsen, activiteiten en gebruiken kunt bezoeken en beleven! Al wel weer wat aangekomen trouwens na je afslankactie van een paar weken geleden? ;)
    Have fun morgen en de rest van je dagen vol met goed werk en leuke activiteiten!

    Spreek je snel!
    Xx Mirthe

  • 14 Februari 2013 - 10:38

    Nina:

    Good busy! ;)
    Zo te lezen heb je helemaal je draai gevonden, blijf genieten!

    Liefs, Nina (en om Kirsten's traditie te volgen: ook een beetje van Niek en mini-NiNi)

  • 14 Februari 2013 - 11:05

    Henri En Nel:

    Hoi Kris,


    Fijn om te lezen dat het je zo goed gaat. Nu kun je doen waarvoor je daar bent op allerlei gebied.
    Geniet van deze mooie momenten zodat je straks terugkijkt op een leuke periode.
    Heel veel gr. en het allerbeste.

  • 14 Februari 2013 - 15:41

    Gea De Waal:

    Hoi kris

    Wat een leuk en uitgebreid verslag.het lijkt me geweldig dat je nu duidelijk taken hebt. Misschien moet je jullie mam vragen je te komen helpen met schilderen.zij heeft thuis goed geoefend met de deuren.volgens mij zijn die nu klaar. De vloer moet drogen dus ze heeft wel tijd denk ik

    Groetjes Gea

  • 14 Februari 2013 - 19:31

    Mama:

    Lieve Kris,

    Ik had zo bedacht om maar te stoppen met klussen en 12 april verder te gaan. Ik weet in ieder geval zeker dat ik een goeie hulp aan jou heb. Volgens mij komen er verborgen talenten bij jou naar boven!
    Wij zijn trots op jou!!

    ps, ik zal eind maart het schuurwerk komen controleren.

  • 14 Februari 2013 - 22:41

    Saskia (tante):

    Leuk verslag en mooie foto's!

  • 15 Februari 2013 - 17:37

    Annette:

    Ha Kris,

    Fijn om te lezen dat je het nu beter naar je zin hebt!! Succes met schuren en schilderen, en geniet van de cheeseburgers en het zwembad in het paradijs!

    Groetjes

  • 16 Februari 2013 - 13:33

    Toos Cuypers:

    Ha Kris,

    Wat een leuk verslag.Fijn dat je het nu naar je zin hebt. Geniet van alles wat op je pad komt.

    Groetjes Toos en Thieu

  • 16 Februari 2013 - 17:06

    W De Haas Smits:

    Wat een mooi verslag en wat een prachtig werk doe je daar
    Geniet van je verblijf want dit beleef je maar een keer
    Groetjes van je oud buurvrouw

  • 17 Februari 2013 - 13:17

    Kirsten:

    Ha Kris,

    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel kunt doen!! En wat zag ik toch op Facebook: geitenbloed gedronken? Getverderrie zeg, wat ben jij een bikkel! Dan heb je je grenzen toch wel echt enorm verlegd zeg. Wauw! Geniet ervan en hopelijk lezen we snel weer over je avonturen!

    Liefs Kirsten (ook van Karel natuurlijk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 18564

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: