Regen, regen, regen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

15 Maart 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Het regenseizoen is nu toch echt begonnen. Iedere dag regent het wel een keer of 3, maar het doet veel goeds voor de temperatuur. En ja, er is alweer een week voorbij.. Wil ik wel naar huis??

Vorig weekend een rustig weekend gehad. Op zaterdag veel was gedaan.. Helaas moet dat nog steeds met de hand en ik heb niet het idee dat mijn kleren heel schoon worden. Zodra het hangt te drogen, komt al het stof er weer op! Maar ach, wie ziet het? Iedereen is smerig hier van de stof. In dat opzicht, wil ik graag naar huis!;-)
Op zaterdag gaan de kids ook voetballen. Alle kinderen gaan in tenue en dat is ontzettend leuk om te zien. Voor de kleintjes zijn de kleren veel te groot dus moeten er creatieve oplossingen worden gezocht. (Zie foto van Liadi in zijn voetbaltenue).
Op zondag heb ik de leukste klus gedaan, die ik ooit heb gedaan hier… Alle vinger- en teennagels knippen van de kinderen samen met Natasha. Nu is dat niet zo erg als ze schoon zijn, maar bij de meeste kinderen zit er viezigheid tussen van 4 jaar. Je komt de meest goorste dingen tegen onder die nagels! In de middag lopen we naar de Rotterdam Shop, (Nederland is goed vertegenwoordigd hier), voor een ijsje. Wat kunnen ze daar toch van genieten! In de avond wacht er een ander leuk klusje voor Natasha en mij. Een aantal kinderen hier hebben een schimmel op hun hoofd en moeten dus ontsmet worden. Met handschoenen aan en vies stink middel, gaan we de schimmel te lijf. Helaas is het nu nog niet weg, dus blijven we lekker door gaan met ontsmetten!

Van zondag op maandag heeft het hier ontzettend hard geregend en veel onweer, voor meer dan 2 uur. Nu is het kantoor/slaapplek van Mama Dee en de kamer voor de grote jongens niet gemaakt voor deze hoeveelheid aan regen. Alles loopt onder water en zit vol modder. Veel spullen zijn vies en alles stinkt enorm.. Geen goed begin dus van de dag.
In de avond help ik Anna & Mary. 2 meiden van 16 & 18 jaar oud. Ze moeten een Engelse test corrigeren en ik help ze erbij. Echter leren ze hier hele andere regels dan wij in Nederland. Ze vroegen aan me, wat het verschil was tussen the en a. Na mijn uitleg keken ze me aan of ik gek was. Want zij hebben geleerd dat je The gebruikt als het door God geschapen is. Dus het is The River, The Mountain. Ik vertelde ze dat dit nieuw voor me is, maar als zij dat hier leren ik ze dat best wil leren. Maar bij het woord Fish kwam mijn verwarring, want het is A Fish??? Mijn logica is weg, dus moeten ze het zelf maar oplossen;-)

Op dinsdag geven de vrijwilligers Anna & Mary les. Ik geef Anna 3 uur les in wiskunde. Delen & vermenigvuldigen. Nu moet dat hier natuurlijk ook weer anders, dan dat ik in Nederland heb geleerd. Zo’n rare manier van vermenigvuldigen heb ik nog nooit gezien en ik snap dat de meiden er geen barst van snappen. In de avond help ik ze met het corrigeren van een test. Ze moeten op zoek naar 2 waarden van een getal. Deze 2 waarden heb ik echter nog nooit uitgerekend, dus kost het met meer dan een uur om 1 opdracht uit te vogelen. Hierbij heb ik hulp moeten vragen aan de vrijwilligers en het internet. Niemand ziet de logica van de opdrachten.

Woensdag is ‘maïsdag’. Heel de dag zitten we tussen het maïs. Alles moet van de kolf af worden gehaald en dat gaat natuurlijk niet automatisch door een machine. We hebben een apart uit jaar 1435 tot onze beschikking. Je moet de maïskolf door het machine draaien, zodat de maïs er af komt. Echter blijft bij de meeste kolven nog de helft zitten. Dit moet er afgehaald worden met de hand. Hier heb ik een mooie blaar aan overgehouden en het duurt ontzettend lang. Met 8 mensen werken we de hele dag door aan de maïs om er maar voor te zorgen dat het een keer afkomt.

Donderdag is mijn relax dag. Ik help alleen Antony met Engels & Wiskunde en in de avond gaan Natasha, Damien en ik uit eten bij Rivertrees. Een heerlijke pizza gegeten, met een heerlijk dessert. Het eten van hier komt bijna mijn neus uit. Ik kan geen rijst, bonen, maïs en bananen meer zien. Dit ga ik de komende 3 maanden niet eten zodra ik thuis ben.

Dit weekend zijn veel vrijwilligers weg, ook Mama Dee & Katy zijn er niet. Normaal zijn we met 8 mensen, nu met 3. Dit wordt dus veel tijd doorbrengen met de kids dit weekend. Zal leuk worden, maar ook zeer vermoeiend!

Kwaheri,

Kris

  • 15 Maart 2013 - 11:51

    Sjors:

    Nounou, dat klinkt goed Kris!
    Als je straks ook nog paar weken 'vakantie' hebt daar, zal de zin om terug naar NL te komen niet groter worden ;-)
    Als je geluk hebt is tegen die tijd onderhand wel de sneeuw weg hier!
    Ben je niet je eigen oude kleren toevallig tegen gekomen bij een van die mensen daar? Of oude voetbaltenues van VV Hulsel ;-)

    Geniet van de laatste weken!!

  • 15 Maart 2013 - 12:13

    Thea:

    Ha die Kris

    Wat gaat de tijd snel. En wat zullen ze dat goede werk van jou daar gaan missen. Je bent een kanjer, net zoals al die andere vrijwilligers!
    Ik begrijp dat ze daar nog heel wat kunnen leren wat betreft "de uitleg"technieken.
    Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? ha ha
    En dat je een beetje regen hebt, nou wen daar maar vast aan want hier sneeuwt het nog steeds en heel het weekend roept ie van regen. Jullie pap en mam staan te popelen om je weer te zien. En als je geen zin hebt om mee terug te gaan, gewoon daarblijven hoor ha ha. Help jullie mam doet me wat!!!! Jammer dat je er niet bent de 23e op ons voorjaarsconcert maar blijf genieten hoor. Ook al ben ik daar niet bang voor! Veel sterkte met de bonen, bananen, rijst en wat nogal meer. Ben maar niet bang dat je dat straks moet eten want jullie mam maakt straks alles wat jij lekker vindt. Veel te blij is ze als je weer terug bent. Veel liefs en een dikke knuffel, ook van Christ

  • 15 Maart 2013 - 13:21

    Astrid:

    Hallo Kris,

    Koud, koud, en koud is het hier! En het was zo lekker vorige week. Nouja het wordt heus wel een keer beter weer. Goh wat een verhaal weer! Tsjeeminee zeg. Dat van die nagels......en die schimmel op de hoofdhuid! Dan moet je toch even op je kiezen bijten, niet nadenken en doen wat je moet doen. Ik vind het knap van jullie. En geduld hebben, met het peuteren aan de maïs en de andere manier van les geven. Ik heb het idee dat wij toch een wat makkelijkere manier geleerd hebben hier. Er zullen heus wel zaken zijn die je helemaal niet gaat missen als je terug bent, maar een heleboel leuke en mooie belevenissen wel. O jij hebt hele mooie en bijzondere dingen om met plezier aan terug te denken. Maar nu nog genieten!
    En doorgaan met al het goede dat je daar doet! Go on!

    Groeten, Astrid en Fam.

  • 15 Maart 2013 - 15:40

    Tante Rieky:

    Hallo Kris,

    Het is bij jou de regen,maar bij ons nog de sneeuw.
    Dat de rijst, bonen, mais en bananen uit je neusgaten uitkomen is niet zo een mooi gezicht denk ik.
    Maar je weet waar je kan komen eten he, en wij eten al die dingen niet.
    Ik ben nu Eclair's aan het maken met Giel en die worden lekker.
    Je weet als je terug bent, smaakt thuis alles weer veel lekkerder.
    Groetjes van ons Ome Henri tante Rieky Giel en Luuk.

  • 15 Maart 2013 - 15:43

    Stephanie (Projects Abroad):

    Hallo Kris,

    Wat jammer dat het nu zoveel regent, weinig verschil met hier in Nederland ;-) Wij zijn blij te lezen dat je het wel heel erg naar je zin hebt! Geniet nog van je tijd in Tanzania!

    Groetjes,

    Stephanie
    Projects Abroad Nederland

  • 15 Maart 2013 - 16:20

    Marian Wenting:

    ha Kris

    Het moet niet gekker worden, twijfel je of je wel naar huis wilt?Weer leuke foto's gezien.
    Ik kan me er wel iets van voorstellen als je de nagels van die kinderen moet knippen, maar ook dat doe je maar weer uit liefdadigheid knap werk Kris alles wat je daar al ondernomen hebt ik neem mijn petje voor je af.
    Wat zul jij een zelfstandige meid geworden zijn, als je weer thuis bent zullen papa Wil en mama Mia daar zeker de vruchten van plukken.
    Ga zo door en geniet nog van alles wat er op je pad komt.
    het einde komt toch al akelig dichtbij.
    groetjes weer uit Hulsel

  • 15 Maart 2013 - 23:40

    Kirsten:

    Ha Kris,

    Wat een geweldige (en vieze) dingen heb je weer meegemaakt zeg! Ik vind te persoonlijk een heel fijn idee dat het zo lang niet meer duurt voor je er weer bent. De harmonie en James zijn niet hetzelfde zonder jou!! Maar tot die tijd: geniet nog lekker, want voor je het weet is het al voorbij!

    Liefs Kirsten (en zoals altijd natuurlijk ook van Karel!)

  • 19 Maart 2013 - 10:44

    Louis En Ludy Van Moll:

    Hoi Kris,
    Ja wat een verschillen in klimaat,hier regent het geen drie keer op een dag maar gewoon de hele dag en daarbij gaan de nachttemperaturen weer dalen tot onder nul. Dus breng maar een ijsmuts en dikke sokken mee als je over enkele weken weer naar het koude Nederland komt.
    Ja die mais dorsmachine zou hier in het streek museum niet misstaan, het is denk ik dan het oudste item dat ze zouden hebben. Geniet nog maar even van het land de bewoners en de kinderen in de school, leer ze maar goed rekenen en engels.
    Tot snel weerziens.

    Ludy en Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 18579

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: