De tijd vliegt!! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu De tijd vliegt!! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!!

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

09 Maart 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Vorig weekend heb ik 15 kinderen mee uitgenomen om een frisdrank te drinken in een lokale bar. Ik dacht dat ik met 5 kinderen ging wandelen, maar Mama Dee kwam met het idee om alle goede kinderen te belonen voor hun gedrag en ze trakteren op een soda. De wandeling is naar de bar is 45 minuten, maar de kinderen vinden het geweldig! Ze laten me van alles zien en het is leuk om te zien hoe ze elkaar helpen. De jongste is 3 jaar en de oudste 13 jaar. Eenmaal aangekomen bij de bar, zie ik dat de naam Amsterdam Bar is. Voel me dus helemaal thuis!:-) De kinderen genieten er enorm van en lopen daarna weer terug. We zingen liedjes en de kinderen zijn aan het spelen. Ik lijk net Maria van de ‘Sound of Music’. Na de tocht ben ik uitgeput, maar leuk om te zien dat de kinderen zo dankbaar zijn. En dat voor maar €6,60….

Op maandag gaan Natasha en ik samen met Gaspar, Lohai & Jeremiah maïs plukken. Het is bij een familie waarvan 2 kinderen hier wonen. Vader en moeder hebben de kinderen achtergelaten en de oudste kinderen wonen in een klein huisje. Ze zijn met 7 kinderen en om rond te komen, verbouwen ze maïs. De jongens van de familie zijn ontzettend aardig en dankbaar voor wat we doen. Dat mag ook wel, want het is enorm heet en elke maïsplant staat tussen 100 prikkel planten. Alle prikkels gaan in je kleren zitten en doen enorm veel pijn. Ze zeggen dat het maar een paar uurtjes is, maar voordat we het weten zijn we 6 uur verder. We zijn uitgeput!! Lohai vraagt terwijl we aan het plukken zijn, of wij morgen met hem naar zijn moeder willen gaan. Hij gaat daar op visite en ze woont 2 uur verder. Ook zullen we dan naar de familie van Raymond gaan, een jongen van 23 jaar die hier zit tijdens de vakanties en de rest van het jaar op de universiteit zit. Wij vinden het een enorme eer dat hij ons vraagt en kunnen geen nee zeggen omdat het zo’n lieve jongen is. Hij 27 jaar en werkt voor zijn moeder om een huis te bouwen op een stuk land dat hij pas heeft gekocht. Pas als hij een huis voor zijn moeder heeft gebouwd, gaat hij voor zijn eigen een huis bouwen.
Eenmaal thuis zijn 2 vriendinnen van Dar Es Salaam hier. Emma & Emma. Ik laat ze het weeshuis zien en we gaan daarna naar Rivertrees om lekker te eten. Het is gezellig om ze weer te zien en ik word bij gepraat van alle avonturen daar.

Op dinsdag gaan we naar Lohai’s moeder. Het is in Karatu. We vertrekken om 6.30 uur. De weg er naar toe is enorm hobbelig , maar de natuur is prachtig! De jongens zeiden dat de rit, maar 2 uur zou zijn, maar we zijn er pas na 3,5 uur!! We kopen cadeaus voor de families. 5 kg rijst, 5 kg suiker en thee. Het kost ons €25,-, wat hier ontzettend veel is! Lohai laat ons eerst de grond zien die hij gekocht heeft voor zijn moeder. Het is ontzettend mooi met een mooi uitzicht. Daarna gaan we naar zijn moeders huis. Ze werkt op een koffieplantage, waar ze ook woont. Ze kan daar gratis wonen als ze daar werkt. Het huis is enorm klein en ontzettend smerig. Ze verdient maar €25,- per maand en daar moet ze haar eten van betalen. Ons cadeau valt dan gelukkig ook goed! Het is zeer confronterend om te zien hoe zij moeten leven. Ik begrijp nu heel goed dat hij voor haar een huis wilt bouwen.
Daarna gaan we naar het huis van Raymond. Zijn familie woont ook op de koffieplantage, maar het huis is totaal verschillend dan het huis van Lohai. De ouders zijn ontzettend aardig en het uitzicht op de wc is waanzinnig!! Daar zou je in Nederland een moord voor doen;-) We vragen aan hem hoe het kan zijn dat er zo’n verschil is tussen zijn huis en het huis van Lohai. Zijn ouders hebben het geld gespaard en de vader van Lohai heeft al het geld opgedronken dat ze verdiend hebben. Lohai blijft in Karatu en Raymond gaat met ons mee terug. Lohai bedankt ons 20x dat we met hem mee zijn gegaan, maar wij zijn hem ontzettend dankbaar dat hij ons mee heeft genomen!
Op de terugweg zien we ontzettend veel dieren in het wild!!! Apen lopen op de weg, olifanten zien we ver weg en vervolgens zien we ook nog giraffen en zebra’s!! Wij zijn helemaal door het dolle heen en de jongens kijken ons gek aan. We stoppen veel en maken veel foto’s! Ontzettend gaaf om deze beesten gewoon aan de kant van de weg te zien!!!:-) De terugweg duurt dan ook wat langer, 5 uur zijn we onderweg, maar het is de moeite waard!

Woensdag is een rustige dag en donderdag ben ik maar weer eventjes naar de fysiotherapie geweest. Gelukkig gaat het wat beter met mijn rug en ik denk dat ik het nu wel vol ga houden tot het einde van mijn reis. In de avond gaan we eten bij een Indian Restaurant met 5 huisgenoten en Emma & Emma. Vervolgens gaan we op stap en we drinken veel Konyagi. Om 1.00 uur zijn Emma, Emma, ik & Minke helemaal uitgeput. Iets te veel gedronken in een te korte tijd.. We besluiten om bij Emma & Emma in het hotel te gaan slapen. De bedden zijn niet heel groot, maar net groot genoeg voor 2 personen. Zodra ik het kussen zie val ik dan ook in slaap dus heb er niets van gemerkt dat het bed zo klein was. Het was een zeer geslaagde avond, maar de dag erna was wat minder..
Op vrijdag doe ik dan ook niet heel veel. In de avond ga ik nog wat eten met de meiden, want ze gaan terug naar Dar.

Deze week is voorbij gevlogen! Over 3 weken zijn mijn mama & papa er al. Nu dus nog vol genieten van de kids en leuke dingen doen!

Ik las op het nieuws dat er in het weekend weer kans is op sneeuw. Mag toch hopen dat dat niet meer is als ik terug ben in Nederland.

Kwaheri,

Kris

  • 09 Maart 2013 - 11:06

    Ome Cees:

    Hoi Kris,
    de tijd vliegt ! dat is mooi en wil waarschijnlijk zeggen dat je het gevoel hebt dat jou inzet daar wordt beloond en dat je het gevoel hebt daar iets hebt kunnen toevoegen aan het geluk van vooral de kinderen ! probeer te blijven genieten van al het mooi,s van de mensen en de natuur in dat verre oort.
    voor we het weten ben je weer terug in ons koude kikkerland.
    groetjes Ome Cees

  • 09 Maart 2013 - 11:30

    Mirthe:

    Mooie avonturen weer Kris!! Spreek je zo, xx

  • 09 Maart 2013 - 14:09

    Fleur:

    Juist ja

  • 09 Maart 2013 - 14:10

    Thea:

    Ha die Kris

    Wat een mooi verhaal weer. En wat doe je goed werk zeg. En als je dit leest besef je telkens weer dat wij het zo slecht nog niet hebben. En het is inderdaad ontzettend gaaf om die dieren van dichtbij te kunnen zien. Straks op safari met jullie pap en mam. Ook daar ga je heel erg van genieten. Dat weet ik uit ervaring. Iets om nooit maar dan ook nooit meer te vergeten. En je zult straks weer moeten wennen hier aan dat Hollandse weertje Bleh. Heel veel liefs en een dikke knuffel, ook van Christ

  • 09 Maart 2013 - 15:03

    Astrid:


    Ha, die Kris

    Ojee, nog maar drie weken het gaat wel snel. Maar beter zo dan dat de dagen te lang zouden duren. Ik ga je verslagen nog missen! Want ik vind het erg leuk om ze te lezen. We hebben de afgelopen week heerlijk weer gehad, en dat was zeer welkom na al die koude,grijze dagen. En ja voor morgen voorspellen ze weer sneeuw. Ik hoop dat ze het mis hebben! En het zou leuk zijn als de zon schijnt als je weer terug bent. Vinden wij ook fijn.

    Wat leuk dat je bij die jongens thuis bent gaan kijken! Daar zal je ze zeker een heel groot plezier mee hebben gedaan. En dan olifanten, giraffen en apen live in hun leef omgeving zien dat is geweldig! Da's nog eens wat anders dan op TV of in de dierentuin. Je maakt veel leuke en bijzondere dingen mee daar! Leuk!

    Groetjes, Astrid en Fam.

  • 09 Maart 2013 - 20:55

    Kirsten:

    Ha Kris, wat een gaaf verhaal weer. Je maakt wat mee zeg! Kijk alweer uit naar je volende verhaal! Liefs Kirsten (en natuurlijk Karel!)

  • 10 Maart 2013 - 10:08

    Gea Dewaal:

    Hoi kris

    Ik heb weer genoten van je verhaal. Geweldig dat je ook kennis maakt met de familie van de kinderen. Zo zie je hoe het leven daar is. Ik kan me voorstellen dat dat confronterend is.

    Het weer is hier weer terug bij af . Met de sneeuw valt het gelukkig mee. Ik heb afgelopen week al buitengezeten , dus het is wel weer even wennen.

    Groetjes gea en eric

  • 10 Maart 2013 - 10:28

    Henri En Nel:

    Een mooi verhaal, leuk om iedere keer weer jouw ervaring en belevenissen te lezen.
    Maar het begint te korten dus blijf genieten en zorgen voor je kids, ben blij te horen dat het zo goed bevalt.
    Kris nog veel succes en groetjes .

  • 10 Maart 2013 - 12:33

    Louis Van Moll:

    Hoi Kris,
    Een verhaal met veel belevenissen van je, ook weer een mooie foto van een lachende Kris die tussen de prikstruiken mais aan het plukken is. Fijn om te lezen dat het je goed vergaat daar, nog even genieten en werken en het ga je goed.
    Louis en Ludy.

  • 10 Maart 2013 - 13:56

    Gerda:

    Hoi Kris.
    Je hebt weer een heel bewogen week achter de rug, geweldig. Leuk om je verhaaltjes te lezen.
    Geniet er nog van want zoals je zelf zegt,de tijd vliegt en voor je het weet ben je weer in Nederland.
    Groetjes, Gerda

  • 12 Maart 2013 - 09:53

    Marian Wenting:

    ha die Kris

    wij zijn net terug van de wintersport en wat zien we hier in Nederland een heel dik pak sneeuw dus we hadden onze ski"s wel aan kunnen houden. Maar wat is het weer geweldig om te lezen wat je weer allemaal mee gemaakt hebt.Knap hoor om 45 min. met de kindjes te gaan wandelen voor een glaasje drinken, maar inderdaad als je dan ziet hoe deze kindjes hier van genieten dan is toch niets teveel.
    wat zul jij een rugzak vol met ervaringen mee nemen naar Nederland en deze belevenissen neemt jou niemand meer af. Geniet nog van alles wat er nog op je pad komt. En heel veel succes en beterschap met je rug. tot het volgende verslag maar weer.
    Groetjes uit Hulsel

  • 13 Maart 2013 - 22:11

    Toos Cuypers:

    Hoi Kris

    Wat heb je al veel gezien en meegemaakt erg leuk voor je.
    Geniet er nog van en wat zal je volgende avontuur zijn ben benieuwd.

    Groetjes Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 18609

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: