Geitenbloed - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu Geitenbloed - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Kris Linden - WaarBenJij.nu

Geitenbloed

Door: Kris van der Linden

Blijf op de hoogte en volg Kris

19 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Afgelopen donderdag zijn 6 vrienden van Dar naar hier gekomen. We zijn naar de social gegaan hier in Arusha en hebben heerlijk gegeten. Het is leuk om ze nog een keer te zien en te praten over Dar Es Salaam. Er is daar niet veel veranderd en er zijn niet veel andere vrijwilligers gekomen. Het is voornamelijk nog de groep van dat ik daar was. En zij gaan allemaal in Maart naar huis, dus het is een goede keus geweest om naar hier te gaan aangezien ik tot eind Maart hier ben.

Op vrijdag zijn we met 10 man naar een Masaai dorp gegaan. We zaten met 7 man achter in een pick-up en de trip naar het dorp was al een hele ervaring. De laatste 30 minuten moesten we over een stoffig stuk land. Iedereen was totaal bruin van de stof en ademen ging niet heel erg soepel. We hadden een echte Masaai bij die ons zijn dorp showde. Hij studeert in Arusha, maar in de weekend gaat hij terug naar zijn dorp. Zijn vader is 85 jaar oud en heeft 7 vrouwen en in totaal 79 kinderen. Zijn vader was erg vitaal en je kon totaal niet aan hem af zien dat hij al zo oud was. (Dus mensen trek je eigen conclusie.) Ze laten eerst hun dorp zien met de verschillende huizen. In het midden van het dorp is een verzamelplaats voor de geiten. Ze hebben veel geiten die ze gebruiken voor het vlees en de melk.
De vader heeft een grote verassing voor ons. Hij gaat een geit slachten, dit is een ‘groot’ teken voor hen en laat zien dat ze ons erg respecteren en ons welkom heten. Nu staan de Masaai bekend om hun traditie dat ze de bloed van de geit opdrinken. En zodra de geit geslacht is, (dit hebben we gelukkig niet gezien), krijgen wij ook het bloed aangeboden. Het is een grote eer dus iedereen probeert het en Ja ook ik heb het geprobeerd. Het smaakt erg zout en heb het nog maar net binnen gehouden. Daarna heb ik aandachtig gekeken naar hoe ze de geit verder slachten. Ze gebruiken echt alles van de geit en gooien niets weg. Zelfs de inhoud van de maag wordt gebruikt om het mes schoon te maken. Het vlees smaakt eigenlijk best goed, het is alleen gek om het te eten als de resten van de geit op 20 centimeter afstand van je liggen. Daarna gaan de Masaai mensen voor ons dansen. Je kan duidelijk zien dat zij geen toeristen gewend zijn, want ze zijn erg zenuwachtig. Ik heb ook meegedanst en ze hebben ook hun spring kunsten laten zien. Deze dag was echt FANTASTISCH.

Op zaterdag hadden we een nieuwe ervaring. We zijn uitgenodigd voor een echt Tanzaniaans huwelijk! Iemand hier uit de straat gaat trouwen en ze zijn goed bevriend met Tumaini. Het is een hele happening. Alles gaat net andersom dan bij ons in Nederland. Beide families komen binnen met muziek en dansen. Ze paraderen door de grote hal waar meer dan 400 mensen zitten. Alles is in de kleuren oranje en blauw. Ik voel me dus helemaal thuis hier! Ook is James Overlast van de partij. Een bandje met 4 trompetten, paar trombones, een bas en slagwerk. Ik heb mijn carnaval dus ook een beetje gehad tijdens dit huwelijk. Nadat de familie en de bruid & bruidegom binnen zijn, wordt er weer een geit binnengebracht. Deze geit was dood, maar je kon nog alles zien van hem. Dit was een soort van huwelijkstaart. Bruid & bruidegom snijden samen het vlees aan en geven elkaar een stukje. Vervolgens is het etenstijd, dit is pas rond een uur of 22.00. We hebben veel honger. Er is een buffet, maar je kan niet zelf opscheppen. Binnen no-time langs ons bord vol met eten. De helft van het eten was nog eens te identificeren, maar het smaakte prima. Vervolgens valt de stroom uit. (Wat regelmatig voorkomt hier. Bijna iedere dag voor een paar uur). De muziek werkte nog wel, echter stond Celine Dion op repeat dus dat waren we na een tijdje wel beu. Na een uur ging de power weer aan en is het tijd voor het geven van de cadeaus. Mama Dee heeft een envelop en aan iedereen wordt gevraagd om snel een hand te geven. Vervolgens gaan we weer terug naar huis. Een hele ervaring deze avond!

Op zondag ben ik samen met Natasha met de 2 oudere meiden gaan lunchen. Zij zijn 16 & 18 jaar en vallen een beetje buiten de groep. Ze spreken haast geen Engels, maar naar mate we ze beter kennen hoe meer ze gaan praten. Het zijn schatten van meiden die eigenlijk nog nooit naar school zijn geweest. Het niveau van hen is heel laag en hebben veel moeite met Engels en Wiskunde. Waar ik kan, help ik ze. De meiden eten een pannenkoek met ijs, wat ze nog nooit hebben gegeten. Ze genieten er erg van dus dat is goed om te zien.

Vandaag is er een hele doorbraak gekomen. Francis, de jongen die ik iedere dag help met Engels, kan eindelijk zijn naam spellen. FRANCIS. Ik was zo blij dat hij het eindelijk goed spelde. Ik was aan het juichen en klappen en hij keek me aan alsof ik gek was. Het duurde me 2 weken om hem dat te leren, nu maar hopen dat hij het morgen nog steeds kan!! Fingers crossed!

Verder zijn we deze week bezig geweest met de ramen. Beneden zijn alle ramen gedaan, nu alles boven nog… Wat een k*t klus, maar het ziet er ten minste goed uit! Dus mam je kan best komen kijken!

Sinds deze week help ik ook Antony. Hij is een jongen die een tijdje doof is geweest en nu weer kan horen. Hij loopt echter 7 jaar achter met zijn school. Hij is 13 en zijn Engels is heel gebrekkig. Iedere dag werk ik een uur met hem om zijn Engels beter te maken. Ondertussen leert hij mij gebarentaal. Dus wie weet word ik thuis wel doventolk… Ook werk ik op deze manier aan mijn Swahili. Een moeilijk taal, maar wel mooi.

Morgen gaan ik naar de watervallen in Arusha. Geen idee wat ik moet verwachten, maar het zal best mooi zijn. Even weg uit deze omgeving en wat andere dingen zien!

Kwaheri,

Kris

  • 19 Februari 2013 - 21:04

    Mirthe:

    Hee Kris,

    Gaaf dat je overal voor open staat en alles uitprobeert! 3 keer raden wat jij later als huwelijkscadeau krijgt! ;) Mama Mia zal trots zijn op je schuur- en schilderkunsten! Ze had beter kunnen wachten met schilderen tot je terug bent, maar dat weet ze dan nu voor de volgende schilderbeurd bij jullie thuis ;)
    Veel plezier bij de watervallen en succes met het helpen van de kinderen. Iedere kleine stap vooruit is er een he, komt goed!

    Xx Mirthe

  • 20 Februari 2013 - 00:16

    Kirsten:

    Wauw mooi verhaal Kris. Wat een herinneringen voor later! Keep up the good work en tot je volgende verhaal! Liefs Kirsten (en zoals altijd natuurlijk ook van Karel)

  • 20 Februari 2013 - 07:43

    Marian Wenting:

    ha Kris

    een schitterend verhaal om te lezen. Het lijkt wel de groeten uit de rimboe.
    wat zul jij trots zijn geweest dat Francis zijn naam kon spellen, daar doe je het toch voor hé.
    Knap Kris zoals jij je aanpast en overal voor open staat. ik blijf je verhalen volgen.
    geniet en succes .
    groeten uit Hulsel

  • 20 Februari 2013 - 08:16

    Patty:

    Hee meis! Ieuw dat bloed! haha,, echt knap dat je dat hebt gedronken! Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je doet in ieder geval super veel nieuwe ervaringen op zo te lezen!
    Wat leuk dat je die kinderen zo vooruit kan helpen,, lijkt mij erg veel voldoening geven. Heel veel succes, geniet er van en ik kijk uit naar je volgende verslag! xxxx patty

  • 20 Februari 2013 - 08:18

    Astrid:

    Hallo Kris,

    Wat een geweldig verhaal! En super dat Francis zijn naam kan spellen! Zo zie je maar de aanhouder wint. En wat dapper dat je geitenbloed hebt geproefd. En als ze speciaal voor jullie bezoek een geit slachten, tsja dan kan je niet anders dan aan te nemen wat men je aanbiedt. Het is best wel een eer begrijp ik. En wat leuk dat jullie de twee meisjes mee hebben genomen met de lunch, ik had die gezichtjes wel eens willen zien....
    Heel veel succes, en tot het volgende verslag!

    Groetjes, Astrid en Fam.

  • 20 Februari 2013 - 10:01

    Kris:

    He Kris

    Wat geweldig om jouw verhalen te lezen. Je bent heel goed bezig meid.
    Je bent volop aan het genieten en tevens heel veel goede dingen aan het doen voor de medemens! Petje af!
    Ga lekker verder met genieten want voor je het weet zijn jullie pap en mam er om het schilderwerk te komen bewonderen!!
    En ik ben blij dat je toch een heel klein beetje zon gestuurd hebt naar ons! ha ha
    Heel veel lieve groetjes en dikke knuffel, ook van Christ

  • 20 Februari 2013 - 19:48

    Renee:

    Ha die Kris,
    Goed bezig! We missen je wel hoor!

    Groetjes Renee

  • 20 Februari 2013 - 20:09

    Meike:

    Ha Krisje,
    Ik had nooit gedacht dat jij geitenbloed zou drinken!!!!!!!
    Het is wel rustig op de repetitie zonder jou!!!!! :)
    Nog veel plezier!!!

    Gr. Meike

  • 21 Februari 2013 - 12:04

    Louis Van Moll:

    Hoi Kris,
    Prachtig verhaal over je belevenissen van de afgelopen tijd. Ja het geitenbloed zal wel niet je favorite drankje worden denk ik, maar je kent het gezegde VOORUIT MET DE GEIT!!!!!. Prachtige foto`s van de ingang van het dorp en het twister spel, maak ook nog maar een foto van het schilderwerk zodat wij de kwaliteit kunnen beoordelen. Goed om te lezen tussen de regels door dat je het prima naar je zin hebt ga zo door met het goede werk dat je daar doet.
    Geniet van je verblijf en bekijk alles wat je kan gaan zien, je hebt nu de kans om dit land te bekijken.

    Groeten Louis en Ludy

  • 22 Februari 2013 - 10:45

    Gerry:

    Super trots zijn we op je, we waren al op de hoogte gebracht dat je geitenbloed had gedronken door onze Rob die het al had gelezen.
    Ga zo door en inderdaad wat zullen Mama Mia en Papa Wil trots op je zijn, waren ze al maar dit is toch iets wat je toch maar mooi allemaal alleen voor elkaar gebokst hebt.

    Groetjes Mart, Gerry en Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kris

Op 4 januari vertrek ik voor 3 maanden naar Dar Es Salaam, Tanzania. Daar ga ik vrijwilligerswerk doen op een basisschool. Een spannende ervaring, maar zeer leerzaam!

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 898
Totaal aantal bezoekers 18584

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 12 April 2013

Vrijwilligerswerk Tanzania

Landen bezocht: